Hem SpelPC Recension: Infernax – Halloween Update

Recension: Infernax – Halloween Update

I Infernax: Halloween Update så spelar du med The Stranger istället för att spela som riddaren. The Stranger är den perfekta 80-tals antihjälten med drag av både Ash från Evil Dead och Jason Vorhees från Fredagen den 13de filmerna. Använd hagelgevär eller basebollträ och slå dig genom horder av fiender. Spelet i övrigt är precis som vanligt. Du kan välja att vara god eller ond och bossarna är lika överdrivna som förut. Blodet sprutar åt alla håll och det gäller att hålla tungan rätt i mun för att överleva alla faror som lurar i kungariket.

Infernax – Halloween Update är i grund och botten samma spel som det starkt Retroidvania-inspirerade Infernax var när det släpptes i början av året av The Arcade Crew, en fristående underdivision till franska retro-experterna Dotemu (Turtles, Wonder Boy). Det som är annorlunda här är att om du nu startar ett nytt spel och väljer namnet ”The Stranger” så kan du spela om spelet med en denna nya karaktär. Det är rejält roligt att skjuta fiender med hagelgeväret, men pass på för rekylen – så stå inte för nära ett stup.

Precis som i originalspelet så kan du välja att vara en god eller en ond karaktär. Varje handling får sina konsekvenser och det är lätt att få folket emot sig. Infernax – Halloween Update är fortfarande ett väldigt utmanade spel och det är långt mellan checkpointsen där du kan spara dina framsteg. Fördelen är att du kan välja mellan Classic och Casual mode, där det senare betyder att du respawnar precis innan där du dog och inte hela vägen tillbaka där du sparade. När du väl har valt Casual mode så kan du inte välja tillbaka till Classic.

Infernax – Halloween Update är bitvis väldigt välgjort med den nya karaktären, men tyvärr så är inte alla cutscenes uppdaterade så ibland dyker den gamla grafiken upp. Märkligast är att det är den gamla grafiken när man dör. Det borde varit ganska enkelt att byta ut just den bilden? Sen är det tidvis blandat gammal och ny grafik, vilket också ger ett lite billigt intryck. Extra tydligt blir det i första sekvensen, när du har ett val att rädda en figur eller döda honom. Det är ny grafik när du får valet, men väljer du att döda honom så är det ändå riddarens klubba och inte The Strangers baseballträ som gör jobbet. Det känns halvdant gjort.

Det går att ha flera spel igång samtidigt så du kan när som helst starta en version av spelet som The Stranger utan att förlora processen du har på den vanliga versionen.

Grafiken är härligt retro samt osedvanligt blodigt och brutalt. Infernax – Halloween Update fungerar lika bra i dockat läge som bärbart på din Nintendo Switch. Även om allt blir väldigt smått på den inbyggda skärmen är det inga problem att ändå se alla detaljer.

Sammanfattningsvis så var Infernax – Halloween Update roligt och underhållande redan innan uppdateringen. Denna uppdatering kanske inte är en så brutalt stor förändring, men det är ändå ett kul sätt att uppleva spelet på nytt – även om genomförandet är lite halvhjärtat. Så det blir en rekommendation till Infernax – Halloween Update.

The Arcade Crew skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.