Hem SpelPC Recension: Evil Dead – The Game
Evil dead the game recension Silver

Recension: Evil Dead – The Game

Som jag nämnde när jag recenserade Doctor Strange in the Multiverse of Madness så är Sam Raimi en av mina favorit-regissörer. Han började sin karriär med ett gäng kompisar i en stuga, mitt ute i skogen och där skapade han en stilbildande skräckfilm med namnet Evil Dead. Sen premiären 1981 har det blivit två uppföljare, en reboot (typ), en TV-serie och hela fem spel.

Evil dead the game

I detta spel får du ta kontrollen över din favorit-version av Ash eller någon av de andra överlevarna från film- och TV-serien. En uppsjö av vapen finns till ditt förfogande, såsom den klassiska motorsågen och hagelgeväret. Primärt är spelet utvecklat för att spelas online, men det finns separata uppdrag som du kan spela offline och även huvudspelet mot botar. Det går dessutom att spela Evil Dead: The Game som demonen och därmed få helt andra spelregler. Uppdatera din karaktär och hitta legendariska vapen. Orkar du inte springa överallt så kan du röra dig över den stora kartan med hjälp av olika bilar.

Evil Dead: The Game är som sagt uppbyggt på ett liknande vis som Predator: Hunting Grounds i och med att spelet primärt utspelar sig online. Det som skiljer sig avsevärt är att Evil Dead: The Game i alla fall har ett offline-läge, där du kan spela mot datorstyrda motståndare, något som jag verkligen efterlyste i Predator: Hunting Grounds. I Evil Dead – The Game finns också flera separata uppdrag som du kan spela som vilket FPS som helst.

Evil dead the game

Uppdragen är direkt kopplade till filmerna och när du klarar av dem så låser du upp nya uppdrag och fördelar. Enda problemet med uppdragen är att du inte kan ändra svårighetsgrad och dör du får du snällt spela om det hela vägen från början.

Grafiken är makalöst snygg och spelskaparna har verkligen studerat filmerna in i minsta detalj och återskapat flera, ikoniska platser. Spelet flyter på riktigt bra; jag testade det på Playstation 4 Pro och hade noll problem med lagg eller frame drops. Sitter på väldigt låg bandbredd hemma men online-spelandet flöt på bra ändå, vilket var riktigt imponerande. Cross-play fungerar så du kan därmed möta dina vänner online även om de inte spelar på samma format som du själv.

Evil dead the game

Karaktärerna är också utsökt detaljerade och alla versionerna av Ash (Bruce Campbell) finns representerade, från hans 23-åriga utseende i Evil Dead till hans 57-åriga dito i TV-serien Ash vs the Evil Dead. Flera andra kända karaktärer från filmserien och TV-serien är också representerade med rätt utseende och i många fall originalrösterna. Musiken, ljudeffekterna och stämningen överlag är minutiöst återskapat och förfinat från originalfilmerna.

Det finns dock lite smolk i bägaren: det ena är att ibland känns spelet trots allt lite ”billigt”, även om animationerna i det stora hela är välgjorda så saknas det helt och hållet animation på hur karaktären går, in och ur och ur bilar till exempel. Ingenting i miljöerna går att skjuta eller slå sönder och du kan inte hoppa om det inte är ett staket eller dylikt framför dig som du ska kunna hoppa över. Ibland så finns inte det valet inte alls, även om objektet framför dig är lika lågt som det du nyss hoppade över. Detta leder till en viss frustration.

Evil dead the game

En annan sak som jag saknar är humorn från filmerna och serien. Den är lika viktig som det överdrivna våldet och blodet (som finns representerat med råge i spelet). Det finns verkligen alla pusselbitar till att återskapa humorn, men det sker inte riktigt – även om Ash släpper en del nya sköna one-liners.

Sammanfattningsvis så är Evil Dead:The Game underhållande och adrenalinstinn action på bästa sätt och de små skavankerna glöms ganska snabbt bort när monster jagar och träden slår efter dig. Så betyget blir högt och en varm rekommendation.

Saber interactive skickade recensionskod av detta spel. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.