Hem SpelPC Recension: Teenage Mutant Ninja Turtles – Shredders Revenge

Recension: Teenage Mutant Ninja Turtles – Shredders Revenge

Teenage Mutant Ninja Turtles startade som en serietidning 1984 och till en början var det ganska mörka och blodiga historier. Tre år senare kom den klassiska TV-serien och nu såg ninjasköldpaddorna ut som vi är vana att se dem. I Europa fick serien hetta Teenage Mutant HERO Turtles då det ansågs för våldsamt med ordet ”Ninja” i ett barnprogram. Jag var tio år när TV-serien hade premiär och jag älskade den redan från början. När första (och den absolut bästa) långfilmen hade premiär 1990 var jag för evigt fast som Turtles-fan.

De första TV-spelen kom 1989. Det fanns både ett till NES och som ett arkadspel. Då jag inte hade Nintendo som barn, så spelade jag arkadspelet och spenderade alldeles för mycket pengar på det! Sedan dess har det dykt upp en uppsjö med olika Turtles-spel i diverse utformningar.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredders Revenge har gått tillbaka till arkad-rötterna och är därmed ett kärt retro-återseende. Franska retro-mästarna DotEmu står bakom denna remake och deras track record är väl bevisat med sköna nyversioner av Streets of Rage 4 och Wonder Boy III: The Dragon’s Trap. Grafiken är snygg och detaljrik. Det finns massor av roliga detaljer att upptäcka på varje bana; kolla till exempel in fienderna som gör roliga saker innan de attackerar.

Det går att spela upp till sex personer samtidigt och du kan spela både online eller co-op i soffan. Det som är nytt med Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredders Revenge är att du faktiskt kan spela som reportern April och Turtlarnas läromästare Splinter. Varje karaktär har sina fördelar och nackdelar, du kan antingen vara väldigt stark men då blir du istället långsam eller så kan du vara snabb och smidig men då får du slå fienden oftare innan de exploderar.

Hur snyggt och välgjort Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredders Revenge än är så är det viktigast hur det är att spela det. Varje karaktär har förvisso sina på pappret unika egenskaper, men likt många sida-scrollande beat’em-up blir det tyvärr till slut endast button-mashing, istället för lite mer förfinat spel. Det är svårt att göra special moves och när jag försöker så blir jag överhopad av fiender som gör processen kort med mig. Tyvärr så leder det till att spelupplevelsen därför blir lite enformig.

Sammanfattningsvis så vill jag ändå rekommendera Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredders Revenge. Detta är ett kärt och roligt återseende och retro-känslan ger spelglädje ovanpå sköna, nostalgiska vibbar.

DotEmu skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.