Hem Film & TVBlu-ray Recension: In The Heights (BD)

Recension: In The Heights (BD)

Första gången jag såg musikalartisten och skådespelaren Lin-Manuel Miranda var när jag såg Mary Poppins Kommer Tillbaka där han spelar gatlykte-tändare och vän till Poppins. Jag hade faktiskt ingen aning om vem han var då, men insåg snabbt att han är ett riktigt stort namn på Broadway i USA, inte minst tack vare hyllade musikalen Hamilton. In The Heights har varit ett hjärtebarn till Miranda väldigt länge och 2008 hade historien premiär, som musikal på Broadway. Redan då talades det om att det skulle göras en film på musikalen med Miranda i huvudrollen, men av olika anledningar sköts det upp. Nu, 13 år senare, så har In The Heights kommit ut på Blu-ray och det är dags att sätta skivan i spelaren och se hur det hela ter sig.

Usnavi (Anthony Ramos) har en liten butik i ett gathörn i Washington Heights i New York city. Han drömmer om att en dag få åka till Dominikanska Republiken och renovera den bar som hans far en gång byggde. Livet är fyllt av dans och musik och vi får följa ett utvalt gäng människor i kvarteret som sjunger, dansar och drömmer om vad framtiden kan ha till dem.

Jag gillar verkligen musikaler, jag har alltid gjort det och en av de bästa musikaler jag sett på länge är The Greatest Showman. Den musikalen har allt – engagerande story (även om den inte är det minsta sann!), sanslöst bra musik och karaktärerna i filmen utvecklas och påverkas av storyn. In The Heights har i min mening inte så mycket av det där.

Jag försökte se Hamilton, men det är något med hur han bygger upp sina musikalnummer som jag inte riktigt kan med. Jag kan inte sätta fingret på det – men allt låter ungefär likadant. I samma andetag så är det absolut inget fel på produktionsvärdet i In The Heights; filmen är verkligen välregisserad (av Jon M. Chu som gav oss Crazy Rich Asians) och habilt gjord tekniskt, men det brinner aldrig till att vi känner något för karaktärerna. Det finns en sekvens där en dotter vägrar att ta emot mer pengar från sin far för att hon ska kunna gå på collage. En sekvens som hade kunnat bli väldigt stark, om vi bara hade fått se och förstå varför hon inte vill ta emot pengarna. Show, not tell – det funkar inte att bara säga varför.

Sen finns det inga som helst problem någon gång i filmen. I Broadway-musikalen blir Usnavis affär plundrad under ett stort strömavbrott i New York. Strömavbrottet finns kvar i filmen, men det det leder inte till någon konflikt (för nära plundrandet som skedde i samband med BLM-protesterna?). Precis som filmer i övrigt behöver en musikal ha en struktur för att engagera tittaren och att bara ha musik och dans räcker inte hela vägen för mig. Då det inte sker några större händelser i karaktärernas liv blir speltiden på nästan två och en halv timme till slut olidligt långt. Filmen hade verkligen vunnit på att kortas ned en hel del.

Blu-ray-utgåvan uppvisar stadig och färgrik bild, med imponerande kontrast. Det är så felfritt så långt som tekniken håller. Ljudet är det ännu bättre med, för här finns nämligen Dolby Atmos-ljudspår att tillgå och det går verkligen inte av för hackor! I en film som In The Heights – där musiken är primär – så bjuds vi på en utsökt ljudupplevelse, där din hemmabio verkligen får jobba. Disken är även fullproppad med extramaterial och sing-along versioner av musikalnumren.

Sammanfattningsvis så låter det kanske som att jag verkligen inte gillade In The Heights och det är inte riktigt sant. För även om jag är besviken på flera aspekter av uppbyggnaden av storyn så är detta i det stora hela ändå en väldigt välgjord musikal, som trots allt underhåller för stunden.