Hem Film & TVBlu-ray Recension: Hellboy (BD)
hellboy noble blu-ray recension

Recension: Hellboy (BD)

Hellboy remaken från 2019 har vi redan recenserat då den gick på bio (och gillade den!) – den här recensionen fokuserar på den – tyvärr väldigt tråkiga – behandlingen Hellboy fått på Blu-ray och Ultra HD

Som jag nämnde när jag recenserade Universals Charlie SaysBlu-ray för en tid sen så diggar jag verkligen inte billiga (”vanilj”) blu-ray-utgåvor och då var ändå Charlie Says-utgåvan bättre än denna. Just nu lever vi i en värld där vi kan streama HD-kvalitet mer eller mindre vart vi än är i landet. Vi kan sitta i stugan i fjällen och se på Netflix i HD. En revolution som har gjort att blu-ray aldrig lyckats göra det som DVD gjorde med VHS: utrotade föregångaren. För Blu-ray i Full HD, eller ännu hellre Ultra HD i 4K är för den äkta filmfantasten, som inte nöjer sig med kass bitrate och att filmen blir lite pixlig de stunder nätet får hicka. Fysisk media är till för oss som vill ha bästa kvalitet och visa att vi har en filmsamling som vi är stolta över.

Så varför då ända in i helsiket släpps dessa fula, oinspirerade och urtråkiga vanilj-blu-ray utgåvor som inte innehåller något annat än filmen?! Det finns inte ens kapitelindelning så du kan hoppa runt! Det finns extra-material på de utländska utgåvorna Hellboy, så det existerar material att skicka med om man bara ville. Bilden på Nobles blu-ray-utgåva är ändå helt okey och ljudet har en del sköna surroundeffekter. Framför allt i en scen, i mitten av filmen då en kula rullar runt, runt och då rullar den verkligen runt, runt i ditt vardagsrum. Sen är det tyvärr slut på berömmet.

Hellboy svenska blu-ray-utgåvan
Full HD-versionen av filmen och val av undertext är att som finns på Blu-ray-utgåvan av Hellboy från Noble.

Det finns en svensk Ultra HD-utgåva av filmen, men den saknar standard-högupplösta ljudspåret Dolby Atmos. Så inte ens då kan den svenska distributören leverera en vettig utgåva. Det hade ju varit en sak om det inte funnits ett Dolby Atmos-spår att tillgå, men det finns det eftersom den utländska utgåvan har ett sådant ljudspår. UHD är en dyrare premium-produkt för filmälskare som vill ha den bästa upplevelsen – varför ens släppa en sådan, om man inte ska göra det ordentligt?

Jag hade nog inte varit lika upprörd om det hade varit så att de här skämten till utgåvor hade varit påtagligt billigare – men att ta fullt betalt för dem är snudd på oförskämt.