Hem SpelMac Intervju med Final Fantasy XIVs Naoki Yoshida
final fantasy XIV

Intervju med Final Fantasy XIVs Naoki Yoshida

av senses.se

Final Fantasy är ett av de mest älskade och hyllade spelserierna inom sin genre (MMORPG), i väst. Vad beror det på och hur har Final Fantasy XIV bidragit till denna framgångssaga?

Yoshida: “Jag tror att den globala effekten som FF-serien säkerställt kan tillskrivas dess rika narrativ, grafik och spelsystem. Jag är väl medveten om att serien, specifikt i väst, fick sin start efter FF6-lanseringen, och att den exploderade rejält i samband med FF7-lanseringen (som fick en hyllad remake nyligen). Det var då många blev verkligt passionerade gentemot serien”, säger Yoshida, ”FFXIV är visserligen en numrerad titel i serien, men som spel inom MMORPG-genren, som är separat från resterande titlar. Konceptet är tänkt som en typ av nöjesfält för FF-serien som låter fans samlas. Jag tror att tillväxten knyts samman med det faktum att spelare lär sig om serien tillsammans.”

Naoki Yoshida FFXIV
Naoki Yoshida. Foto: Square Enix

Inte olikt andra, större serier har Final Fantasy befunnit sig i vissa kontroverser genom åren, och Yoshida vill att omgivningen ska veta att Final Fantasys historia format serien till det bättre, med förbättringar baserade på förflutna misstag.

”Våra värderingar och känslor varierar och ändras kontinuerligt. Jag tror inte vi kan döma utifrån ett tudelat perspektiv så som ”bra” kontra ”dåligt”,” berättar Yoshida och fortsätter, ”Hittills har FFXIV inte haft stora problem gällande könstillhörighet eller värderingar då vi kontinuerligt arbetar med titeln med ambitionen att säkerställa att spelvärlden fortsätter att vara en plats där alla har individuell frihet. Jag vill inte göra någonting som skulle förneka aspekter av vår historia. Jag tror att det vi har idag är tack vare allas ansträngningar till att skapa en bättre framtid efter de flertalet misstag som gjorts i vårt förflutna. Med det i åtanke satsar vi inte på att göra FFXIV till en utopi utan snarare hoppas vi att titeln ska föra med sig en möjlighet för spelare att tänka till medan de spelar. Jag har inte funderat så mycket på att nå en balans. Om något, skulle jag vilja utveckla och förbättra spelet genom att lära mig mer om internationella värderingar.

Final Fantasy XIV. Foto: Square Enix

Vad gäller de som vill börja spela Final Fantasy XIV utan att vara insatta i vad de tidigare uppdateringarna ändrat så tog Yoshida sig tid att förklara hur de föregående samt de kommande uppdateringarna ändrat spelet.

“Vi ser Patch 3.3 som Heavenswards slutskede. Därefter ser vi Warrior of Darkness i 3.4 och därefter 3.5 som bron till Stormblood. Stormblood följer en liknande väg med sitt slutskede i 4.3 och de följande uppdateringarna leder spelet till Shadowbringers. Så sett är patch 5.3 en fortsättning i samma mönster. Det betyder att vi inte sett större skillnader i hur vi arbetar. Tänk att det kommer att ske nya utvecklingar efter denna patch.”

Då flertalet MMORPG-spel sett framgång på sistone uppstår naturligtvis konkurrens. Men FFXIV står på en stadig grund, något eget gentemot dess konkurrenter i väst, förklarar Yoshida.

“Jag får ofta frågor gällande konkurrens,” säger Yoshida och skrattar. ”Jag blev intresserad av online-spel genom Diablo och av MMORPGn via Ultima Online. Därav har jag alltid spelat en stor skara online-spel, vilket inkluderar FPS- och MMORPG-titlar med spelare i väst. Jag tror att spelare överskrider gränser och det har inte ändrats sedan dess. Spelare kan se skillnader sett till karaktärsdesign och scenario-formulering men jag tror att utvecklare alltid försöker att ge spelare den bästa möjliga upplevelsen. Så för mig är inte skillnaderna mellan olika titlar så stora. Om du tänker på en jämförelse mellan spel i genren specifikt skulle jag säga att FFXIVs speldesign är unik genom dess fokus på story.

Intervjun presenteras i samarbete med MI5 Communications.

Missa inte detta

Lämna ett svar

[script_21]

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.