Hem Film & TVBlu-ray Recension: Draktränaren 3 (UHD)

Recension: Draktränaren 3 (UHD)

Draktränaren, eller How To Train Your Dragon som den heter på engelska, började som en bokserie 2003. Författaren Cressida Cowell skapade böckerna, som är utformade som om de vore faktiska instruktionsböcker kring hur man tar hand som sin drake. Böckerna blev snabbt populära och 2010 kom första, animerade långfilmen med titeln Draktränaren. Filmen blev en succé och 2014 hade den andra delen premiär. Det som skiljer Draktränar-filmerna lite från andra, animerade filmer är att det faktiskt finns en hel del ganska brutala scener. Till exempel förlorar vår hjälte Hiccup sitt ena ben i första filmen, något som jag aldrig sett förut i en tecknad film. Den vuxna stämningen fortsatte i del två. Så mina förväntningar på denna tredje och avslutande del var helt klart ganska stora.

draktränaren-3-screenshot

Hiccup (Jay Baruchel) och hans gäng vikingar, med flickvännen Astrid (America Ferrera) i spetsen, jobbar oavbrutet med att rädda drakar från onda drakfångare. De ger drakarna ett hem på sin ö och Hiccups drake Toothless är alfa-hanen, som de andra drakarna lyder. Allt är lugnt tills en dag då den brutale drakjägaren Grimmel (F. Murray Abraham) hittar deras gömställe. De måste nu fly och samtidigt dyker en Light Fury-drake upp, som visar sig vara den enda överlevande honan i samma ras som Toothless Night Fury. Insatserna är skyhöga och alla vänder sig till Hiccup för råd och ledarskap. En roll som är allt annan än lätt för den ovane hövdingen.

draktränaren-3-screenshot

Då jag på senare tid har gnällt lite om att uppföljarna håller lite enklare nivåer än de tidigare filmerna (till exempel LEGO-Filmen 2 och Röjar Ralf krashar Internet) så visar Draktränaren 3 verkligen vart skåpet skall stå. Animationen är fullkomligt perfekt: rök, eld, vatten, träd, hud – allt är sanslöst snyggt genomfört. Sen är paletten större än någonsin, med hundratals drakar i samma bildruta som alla har sina egna animationer och egenheter. Draktränaren 3 har samma skådespelare i alla huvudrollerna, utom en (T.J. Miller är utbytt på grund av lite fula grejer han har haft för sig) och det känns att de har vuxit med sina karaktärer. Det är ett lite äldre gäng draktränare vi får möta nu, lite mer erfarna men med samma humor.

draktränaren-3-screenshot

Storyn i sig är ganska enkel och straight forward och vissa saker är kanske lite för dumma och enkla för sitt eget bästa. Ruffnut (Kristin Wiig) gör bland annat en väldigt korkad grej, som tyvärr kan kopplas till manusförenkling. Sen kan jag känna att filmen snöar in lite på fel saker. Det är långa sekvenser då Toothless har kärleksmöten med den nya Light Furyn. Visst det är en viktigt del av filmen, men herregud – vi behöver inte uppleva det i realtid!

draktränaren-3-screenshot

Som jag nämnde i ovan så vart jag förvånad över hur vuxen känslan är många gånger i de tidigare filmerna; så jag såg framför mig att skurken Grimmel, spelad av F. Murray Abraham, skulle vara extra ond. Tyvärr är han inte det. Visst är han en ondskefull typ, men inte på långa vägar så ond som jag hade trott och hoppats på.

UHD-utgåvan i 4K med Dolby Atmos levererar dock fullt ut. Animerat ser som sagt alltid bra ut i HD och när man har lyxen med alla de extra pixlarna i 4K, så ser bilden fulländad ut. Scener med eld, rök och vatten är kristallklara och nivåer på färg och svärta är perfekt. Sen scener med hundratals drakar i samtidigt är en fröjd att se, då vi inte missar en enda detalj. Ljudet i Dolby Atmos går inte heller av för hackor. Jag blir väldigt bortskämd med nivåerna, från kristallklar dialog till riktigt fet bas i botten. Draktränaren 3 har allt ifrån väldigt lugna, intima scener till full action och ljudet levererar. Extramaterial på skivan finns det också en hel del utav och det är till stora delar fullgott. Dock så fanns det ett par fåniga dokumentärer som jämför djur med de olika drakarnas egenskaper. Dessa dokumentärer är verkligen gjorda för yngre barn. Slog över till den svenska dubbningen också, som är helt ok men inget som sticker ut som något extraordinärt.

how to train your dragon 3 the hidden world

Sammanfattningsvis så blev jag genuint underhållen av Draktränaren 3 och jag kan säga att jag fällde både en och två tårar mot slutet av filmen. Så en solklar rekommendation för tredje (och avslutande?) filmen om Hiccup och Toothless.