Hem Film & TVBlu-ray Recension: Birds of Prey (UHD)
birds-of-prey-uhd-recension Silver

Recension: Birds of Prey (UHD)

Striden mellan serietidningsförlagen DC Comics och Marvel har rasat i årtionden. De har plagierat varandra, de har hela tiden försökt vinna mark hos läsare, tittare och fans med diverse grepp. Där Marvel har lyckats med att skapa ett sammanhängade universum med sina 23 filmer (Den 24:e har premiär nu under 2020 i och med Black Widow), så har DC hankat sig fram med egna försök till ett likadant resultat; men med usla filmer som Justice League och Suicide Squad har de målet varit ouppnåeligt. Det har funnits ljusglimtar på DC-fronten med Shazam! och Aquaman men i det stora hela har de bra DC-filmerna lyst med sin frånvaro. Tills nu.

Harley Quinn (Margot Robbie) har blivit dumpad av Jokern (Jared Leto?, Jack Nicholsson? Heath Ledger? Jaquin Phoenix? Cesar Romero? Mark Hamill?!) och har nu förlorat det beskydd som hon därmed alltid har haft. Varenda person som hon någonsin har förnedrat eller på något annat sätt påverkat negativt är nu ute efter hämnd. När hennes väg korsas med den fullkomligt galne och onde Roman Sionis (Ewan McGregor) så vänds hennes liv åter upp och ned och denna gång måste hon ta itu med det ensam. Något som visar sig vara lättare sagt än gjort.

Den enda egentliga behållningen av urusla Suicide Squad var just Margot Robbie som Harley Quinn. Karaktären föddes i den tecknade serien från 1992 och har sedan dess fått både egna filmer och serietidningar. I Suicide Squad drunknade tyvärr karaktären i en sjö av usla val och kasst manus, så det är inte förvånande att regissören James Gunn (Guardians of the Galaxy) kommer att reboota första filmen.

Så när Birds of Prey – And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn dök upp på min radar gjorde jag ett litet glädjeskutt – för nu fanns möjligheten till mer Harley Quinn galenskap! Redan i introt så inser jag att det här kommer bli lika färgstarkt som karaktären. Tecknade intron, tankar och andra detaljer i filmen, charm, värme och ultra-våld om vartannat. Filmen påminner en hel del om klassikern Tank Girl (där just Robbie är påtänkt att spela huvudrollen i en remake). Det är en frisk fläkt hos DC att våga ta ut svängarna lite mer och inte försöka vara så sjukt seriösa hela tiden. Något annat som är kul är att filmen förlitar sig inte på endast CGI för att bygga världen utan det mesta känns realistiskt och byggt fysiskt. Ett annat plus är att de medvetet inte visar hur Jokern ser ut i filmen då Jared Letos version blev så enormt utbuad och hatad.

En superhjältefilm – eller i detta fall superskurk-anti-hjälte-film – är aldrig bättre än sin nemesis och denna gång är det den fullständigt galne Roman Sionis som fyller anti-anti-superskurk-skorna (!). Ewan McGregor spelar över så det sprutar ur öronen på honom och karaktären är många gånger mer fånig än skrämmande. Hans högra hand, Victor Zsasz (Chris Messina), försöker också vara ond och farlig men blir till slut endast fånig. Sen tappar filmskaparna bort dem helt och hållet mot slutet och här förlorar filmen tyvärr också en del pluspoäng.

Birds of Pray är ett superteam med coola kvinnor och vi får introduktionen till dem alla i den här filmen. De har förändrats en del från sina serietidningsförlagor, men ändå är oftast grunden densamma. Som superhjälte-team är de en brokig skara, men det hela blir ändå intressant att se på.

Ultra HD-utgåvan uppvisar sanslöst fin bild, med djup svärta och utsökt färgåtergivning tack vare Dolby Vision-HDR. Det finns många scener i mörker med neonljus som ser helt ypperliga ut. Slutscenerna i dimma ger också en fantastisk känsla av nerv. Ljudet i Dolby Atmos dundrar på fint och nivåerna är väl avvägda och balanserade. Surround-högtalarna får jobba på högvarv och detta blir en mycket omslutande filmupplevelse. Extramaterialet är extremt väl tilltaget och förutom ett gäng informativa dokumentärer så finns även möjligheten att se om filmen där det varvas med intervjuer, trivial information och annat kul om varje specifik scen.

Sammanfattningsvis så känns det som att DC äntligen har börjat hitta rätt; de har verkligen en uppsjö av coola, roliga och intressanta karaktärer som de hitintills inte lyckats göra rättvisa till hundra procent på vita duken! Fast med Birds of Pray And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn, Shazam! och Joker i bagaget så kanske deras resa till att börja utmana Marvel verkligen har börjat. Det ska bli intressant att se hur nya Batman-filmen kommer bli, nästa år och även hur uppföljarna på Shazam! och Aquaman kommer att se ut. Så jag rekommenderar verkligen Birds of Prey på UHD 4K, för det här blir en filmupplevelse utöver det vanliga – på alla sätt!