Hem SpelPC Recension: Battlefield V
battlefield v recension Silver

Recension: Battlefield V

Likt det årliga fotbollsderby-slaget står mellan EAs FIFA– och Konamis PES-serie (Pro Evolution Soccer), så står FPS-duellen mellan EAs Battlefield– och Activisions Call of Duty-franchise. Medan Activision pendlar mellan två utvecklarstudior och hann före med sitt Call of Duty: Black Ops 4 – som saknade kampanjläge, men istället fick Battle Royale-läge (100 pers, alla mot alla) i år – så är det årligen svenska studion DICE som står för Battlefield. Och 2018 var man nästan en månad efter och släppte Battlefield V – ett spel med stora kvaliteter, men som hade mått bra av ytterligare ett par månaders utvecklingstid.

battlefield v recension

Battlefield V utspelar sig under Andra Världskriget, men till skillnad från Call of Duty: WW2 (ett av våra topp 10 bästa spel 2017), som kom förra året, så har BF5 ett lite annat fokus. Denna gång får vi inte lika ikoniska och – något upprepande – platser som landstigningen i Normandie, utan DICE fokuserar istället på de mindre kända slagen och historierna. Detta innebär kvinnliga frihetskämpar i Narvik, Senegalesiska soldater som stred för Frankrike och att få iklä sig rollen som tyskt pansarbefäl under belägringen av Berlin. Redan på förhand så fick EA en hatstorm mot sig på nätet när den första, glättiga Battlefield V-trailern visades upp med en kvinna, med bionisk arm (!), vilket ju var fullkomligt orealistiskt enligt fansen. I vår svårt politiskt polariserade värld lär alla som kan slå ned på varje grej man hittar och toleransen i gamer-världen är väl inte känd som extremt stor (förutom kanske bland spelskribenter och influencers). Vi kan säga att vi uppskattar andra historier och perspektiv, men ser samtidigt att EA ångrat sig efter den initiala stormen. Den kvinnliga cyborgen på omslaget är kvar, men nu ligger fokus mycket på realism och väldigt, väldigt dramatisk och faktiskt berörande ton i berättandet.

battlefield v recension

Presentationen (grafik och ljud) i Battlefield V är fenomenal.

Det första som slår en med Battlefield V (förutom de långa laddningstiderna – SSD rekommenderas å det varmaste) är hur otroligt snygg presentationen och inramningen är. Kritiker skulle kunna säga att den Mark Strong-klingande intro-rösten och anslaget i narrativet: om offer, mörker, mänsklig lidande och mod, tangerar melodram, men vi blev ändå indragna i storyn och fick gåshud tack vare den fantastiska musiken med våra Audio-Technica ADG1X-hörlurar på huvudet. Grafiken är lika strålande som musiken och ljudläggningen; de varierande miljöerna tar oss till nattanfall i ett snötäckt Norge (på skidor!), ut i extremt hetta mitt på dagen vid Afrikas slag (bland annat det i Tobruk) samt sönderbombade innerstadskärnor där kanoner splittrar husfasader. Både ljus- och HDR-effekterna kändes perfekt avvägda på både PS4 Pro och Xbox One X och vi varken såg eller upplevde någon större skillnad på de båda formaten, trots att Xbox One Xs ökade prestanda norrmalt brukar ha viss fördel. Battlefield V roar och överraskar med många spellägen. Här är det inte bara skjutande i förstapersonsperspektiv som gäller, utan du får även köra fordon som bilar och – inte minst – tyska Tiger-tanks samt flyga tidsenliga flygplan och utkämpa dogfights bland molnen, i bästa Star Wars: Battlefront-anda.

battlefield v recension

Battlefield Vs kampanj består vid release av tre scenarier (fyra hann det bli medan vi testade), som alla tar ett par timmar styck att spela igenom och understryker seriens fokus på FPS med starka inslag av planering och strategi. Call of Duty känns som en röjigare FPS-upplevelse, medan BF5 mer blir som en slags action-simulering. Multiplayer funkar fint online, även om vi snabbt kan konstatera att Battlefield V vid release är någon slags pågående uppdatering. Co-op-läget (för upp till fyra spelare) var vid testtillfället ännu inte släppt, nya kampanjer är på väg och det numera-standard Battle Royale-läget beräknas först i mars 2019, då det utvecklas av en extern studio och inte av DICE (alla uppdateringar är gratis för de som äger spelet, såklart). Detta, ihop med vissa grafiska buggar och tidvis tveksam fysik på soldater som inte flyger riktigt på det sätt man förväntar sig efter en explosion, gör att vi blir övertygade om att EA hade lite för bråttom med att få ut Battlefield V innan jul och någorlunda tätt inpå konkurrenten.

battlefield v recension

Att köra Tiger-tank genom Berlin är kusligt medryckande.

Därmed inte sagt att BF5 inte är underhållande och spelbart i befintligt skick. Det är det i allra högsta grad och alla uppgraderingar som kommer försöker vi se på som bonusar, som gör ett bra spel förhoppningsvis ännu bättre. Men det är inte något vi vill se bli till en vana, ett fullprisspel ska vid release vara komplett, annars måste man senarelägga det (som så många andra gjort så många gånger). Visst får man fixa buggar och patcha ogenomtänkta lösningar efter spelares feedback, men att säga ”betala nu, spela allt om ett par månader” känns inte helt OK. Därför, om du tvivlar på om du behöver ha spelet just nu eller kan avvakta ett tag så kan du lugnt göra det senare. Vi kommer, trots detta ändå att rekommendera Battlefield V, eftersom det som sagt är spelbart och roligt, även i nuvarande form. Denna, annorlunda Andra Världskriget-simulator kommer bara att bli bättre och mer komplett under de närmaste månaderna.