Hem SpelPC Recension: After the Fall (VR)

Recension: After the Fall (VR)

Du är en av få överlevare i en frusen värld, fullsmockad med zombies. Beväpna och ge dig ut på olika uppdrag i denna dystopi, antingen ensam, tillsammans med botar eller i sällskap med fyra andra spelare. Konstruera nya vapen, uppdatera din utrustning och upplev apokalypsen på första parkett.

Pressbild ©2021 Vertigo Games - After the Fall - Gear up.
Pressbild: © 2021 Vertigo Games

Virtual reality testade jag första gången i Torvalla Sporthall under ett öppet hus. VR-världen på den tiden var extremt primitiv, den var fyrkantig och såg inte särskilt realistisk ut – fast redan när det här hände (för 25 år sedan) så fanns det potential. Nu finns det en uppsjö av VR-spel för hemformat och de flesta håller väldigt hög kvalitet. After the Fall är det hittills bästa VR-spelet jag har testat, framförallt av den anledningen att det här är adrenalinstinn action direkt från första rutan. Flera av de andra VR-spelen jag spelat utspelar sig allt som oftast i ett gammalt skräckhus och du ska leta reda på ledtrådar. I After the Fall så gäller det att sikta rätt, ladda om fort och inte dö av horderna med zombies som attackerar dig.

Spelmekaniken är till största delen väldigt bra och smart utvecklad. Du väljer uppdrag med hjälp av olika arkadspel med laserpicka och på så vis kan du sikta dig genom menyerna utan att bryta värden du är i.

Pressbild ©2021 Vertigo Games - After the Fall - Keep it frosty.
Pressbild: © 2021 Vertigo Games

Du kan ställa in exakt hur du vill röra dig: Jag personligen vill röra mig så sömlöst som möjligt och inte ha massa vinjetter eller hack till hjälp. Förvisso blir jag mer åksjuk av denna inställning, men det är värt det! Man är verkligen inuti världen och när zombiesarna börjar attackera dig så gäller det att sikta rätt. Du har inget fuskigt, digitalt FPS-sikte här, utan du måste använda vapnet som på riktigt och använda siktet på toppen av vapnet för att träffa rätt.

Du samlar på dig olika objekt för att uppdatera dina vapen samt utrustning och du hittar under resans gång flera nya olika vapen.

Det finns en del skavanker i spelet och det mest frustrerande är tyvärr kontrollerna (ibland). Det är inte helt logiskt hur du laddar om till exempel. Du skickar ur magasinet ur pistolen med en knapp, sen för du handkontrollen mot kroppen för att ladda om. Det funkar sådär kan jag säga i en stressig situation. Jag är öm i bröstkorgen för att jag slagit kontrollen mot revbenen för att desperat försöka ladda om. Bra idé, kanske – men det är inte alltid som den funkar och det leder till otroligt mycket frustration. Precis som på vanliga spel så går du med vänster styrspak och vrider på dig med höger dito. Drar du höger styrspak rakt bakåt så vänder du på dig 180 grader. Vilket i och för sig är en bra funktion, men den är inte så bra när du av misstag drar den bakåt eller av gammal vana för att undvika något. Det blir väldig yrsel, när du helt plötsligt snurrar runt…

Pressbild ©2021 Vertigo Games - After the Fall - Its inside this room!
Pressbild: © 2021 Vertigo Games

Jag sitter helst ned när jag spelar VR-spel och det gjorde jag även när jag spelade After the Fall. Jag tänkte först inte på det. men skalan kändes fel. Jag nådde bara till brösthöjd på alla jag mötte. Sen insåg jag att satt ner och när jag ställde mig upp blev allt rätt. Det finns ofta ett val där du kan välja om du vill sitta eller stå när du spelar. Det valet finns inte på After the Fall, men däremot så finns det möjlighet att ställa in din längd. Så jag ökade den bara till max och vips var det som om jag stod upp igen. Det är förövrigt väldigt kul att se alla andra spelare som sitter ned och deras avatarer som springer runt och hukar sig ned hela tiden!

Grafiken är snygg och detaljrik och det finns massor av finurliga bitar att utforska. Tyvärr så är spelet våldsamt lågupplöst på sina ställen och det är ett klassiskt problem med Playstation VR till Playstation 4 Pro; att det blir väldigt pixligt. I After the Fall finns tyvärr viss text som är viktigt att läsa som är alldeles för pixlig för att den ska kunna gå att tyda. Väldigt synd och alltså hög tid för PSVR 2 till PS5 att göra entré (senare i år?).

Sammanfattningsvis så slog After the Fall försäljningsrekord vid lanseringen och jag förstår varför. Det här är adrenalinstinn-action, som är svårslagen som VR-upplevelse. Så ladda pistolen, klä dig varmt och ge dig ut i apokalypsen för att rädda det som räddas kan – After the Fall är helt klart ett måste!