Hem Film & TVBlu-ray Recension: V för Vendetta (UHD)
Scan of Disc cover Silver

Recension: V för Vendetta (UHD)

Wachowski-systrarna Lana och Lilly är nog mest kända för Matrix-trilogin och i skrivande stund är Lana tillbaka i registolen med den fjärde filmen i serien.

v för vendetta

V för Vendetta är baserad på Alan Moores grafiska novell med samma namn och Wachowskis (som på den tiden det begav sig var bröder) har skrivit manuset. Moore var allt annat än imponerad av det färdiga resultatet och tog bort sitt namn från filmen helt och hållet. Jag har inte läst serietidnings-novellen, så jag kan inte avgöra om hur den står sig mot filmen – men jag har läst mig till att det är en del teman som har ändrats.

Eftersom filmen är från 2005 kommer jag i just denna recension inte gå så mycket in på vad filmen handlar om (det kan du läsa om här), utan kommer att koncentrera mig på UHD-utgåvan. Hur är det att återuppleva V för Vendetta 15 år senare? Världen har hunnit ifatt filmen och det som var science-fiction 2005 är idag otäckt nära sanning; i vissa fall spot-on, i andra detaljer har den fått förutspåelserna om bakfoten. Filmen är inte på något sätt felfri, men det är ändå en modern klassiker som är värd att återupplevas. Framförallt att få se mästerliga John Hurt, Natalie Portman och Hugo Weaving i sina essen.

v för vendetta

Hugo Weaving skulle inte spela huvudrollen som den maskerade V från början utan de hade filmat i sex veckor med en annan skådespelare (Stuart Townsend, som även blev av med rollen som Aragorn i Sagan om Ringen) innan Weaving tog över. Det finns tydligen sekvenser med den gamla skådespelaren kvar i filmen, fast med Weavings dubbade röst (lite á la Tillbaka till Framtiden).

Ultra HD-utgåvan vi får är nästan felfri. Färger och svärta är utsökta, stora delar av filmen utspelar sig i mörker och dessa scener ser helt episka ut utan tillstymmelse av kryp i bilden. Ett smolk i bägaren är på HDR-fronten, där vi inte får Dolby Vision utan HDR10 – även om denna gör ett utmärkt jobb också. Ljudet i Dolby Atmos gör mig inte heller besviken, då det är riktigt bra tryck i ljudbilden. Extramaterialet är det heller inget fel på; det faktiskt riktigt informativt och saknar nästan allt promotion-fjäsk som man som recensent ser i parti och minut och får mitt skinn att krypa. Väldigt intressant att få se Portmans provspelning!

v for vendetta

Sammanfattningsvis så är V för Vendetta en mycket trevlig filmupplevelse i denna fina UHD-utgåva. Det enda som hindrar betyget att nå ”ett måste” är att denna stiliserade, ganska våldsamma och blodiga dystopi kanske inte är en film för alla. Men för oss som gillar genren är det verkligen en fröjd att få återuppleva den här pärlan på sin 15-års dag.

Remember, remember the fifth of november…”