Hem SpelPC Recension: The Hand of Merlin

Recension: The Hand of Merlin

Den mäktiga trollkarlen Merlin omnämndes första gången redan på 900-talet och sedan dess har otalet historier berättats om honom och Kung Arthur. Första gången jag kom i kontakt med Merlin var när jag alldeles för liten fick se filmen Excalibur. Trollkarlen har alltid varit en kraftfull och spännande figur, så när ett strategispel dök upp med hans namn i titeln så blev jag nyfiken.

The Hand of Merlin är ett strategispel som berättar den klassiska historien om magikern Merlin, men med en kosmisk twist. Rekrytera upp till tre kompanjoner och ge dig ut i strid för att försöka rädda så många världar som du kan. Leta efter sanningen om dig själv, hitta skatter och utveckla dig och din grupp så ni kan möta alla faror som finns där ute.

The Hand of Merlin visade sig inte riktigt vara det jag trodde att det skulle vara. När jag såg trailern så var jag helt inne på att det skulle vara upplagt som till exempel klassiska Fallout, där du rör dig fritt över en stor karta tills dess att du möter någon att slåss med. THOM är konstruerat på så vis att du ser en stor karta och du väljer vart du vill gå. När du väl är framme så öppnas en bok och mötet är helt och hållet textbaserat. En slumpgenerator avgör vad eller vem du möter. Du har olika stor chans (eller risk) att råka ut för något bra eller något hemskt. Du kan välja om du vill slåss eller fly, men ibland har du ingen möjlighet alls att påverka ditt val.

När du väl väljer att slåss så går spelet över till att bli ett mer klassiskt strategispel med isometrisk vy så du kan se dina karaktärer tydligt. Striderna är blodiga och välgjorda och till en början möter du ganska harmlösa fiender. Men ju längre in i spelet du kommer desto större och farligare blir motståndarna. Desto fler magiska-formler du lär dig och ju bättre vapen du hittar desto roligare blir spelupplevelsen. Precis som i andra strategispel så kan du programmera dina avatarer att utföra olika handlingar beroende på fiendens rörelser under deras omgång. Detta grepp är viktigare än någonsin för många fiender som du möter kommer vara mycket kraftfullare än ditt team.

Du hittar hela tiden olika saker som du kan uppgradera dig själv och ditt team, med men det gäller att tänka till för vissa fiender behöver oskadliggöras med vissa specifika krafter. Det kan behövas en hel del försök att lyckas med sitt uppdrag.

Även om själva historien är textbaserad så är den ändå rik och underhållande. Du kan som sagt utforska världen så som du själv vill och handlingen blir därmed helt icke-linjär. Jag rekommenderar däremot att du har gjort dig själv och ditt team så starkt som möjligt innan du ger dig på de stora fienderna.

Jag testade The Hand of Merlin Xbox One X och där fanns inga som helst prestanda problem. Laddningstiderna är blixtsnabba och striderna flyter på bra, även om det är mycket som händer samtidigt. Grafiken är kanske lite enkel men animationerna är snygga och striderna är underhållande.

Sammanfattningsvis så är The Hand of Merlin ett gigantiskt spel med massor av uppgraderings-möjligher och spännande möten. Men – då allt utom striderna är textbaserat så ger det spelet ett lite billigt intryck, som är svårt att skaka av sig. Nu är det här ett independentspel som inte på långa vägar har budgeten som ett AAA-spel har, så betyget blir ändå högt.

Versus evil  skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.