Hem Film & TVBlu-ray Recension: The Creator

Recension: The Creator

The Creator utspelar sig år 2065, då en artificiell intelligens detonerar en kärnvapensprängladdning över Los Angeles. Som svar förklarar de flesta västerländska nationerna krig mot AI för att förhindra mänsklighetens utrotning. De möter dock motstånd från människor i det så kallade Nya Asien (bestående av Sydostasien, Japan, Taiwan, Bangladesh, Bhutan, Nepal och delar av Indien) som fortsätter att omfamna AI. Joshua Taylor (John David Washington) är en hemlig agent tillsammans med sin gravida fru, Maya Fey (Gemma Chan), som militären tror är dotter till Nirmata, skaparen av AI. Efter en misslyckad räd skadas Joshua och hans gravida fru omkommer. Åtminstone tror han det, för fem år senare arbetar han som städare i Ground Zero i Los Angeles. Han blir kontaktad av general Andrews (Ralph Ineson) och överste Howell (Allison Janney) för att delta i ett uppdrag för att förstöra ett nytt vapen konstruerat av Nirmata. Snart visar det sig att uppdraget har mycket större konsekvenser än vad någon någonsin kunde tro, och det nya vapnet är något helt annat än vad Joshua hade kunnat ana.

Regissören och manusförfattaren Gareth Edwards slog igenom med den enormt välgjorda lågbudgetskräckisen Monsters och kan även skryta med att ha gjort den enda nya Star Wars-långfilmen som faktiskt är riktigt bra rakt igenom: Rogue One. The Creator är tyvärr inte på långa vägar lika effektiv och bra som hans tidigare verk, vilket är synd, för filmen har en visuell stil som är helt enormt vacker. När jag såg dokumentären om hur filmen skapades blev jag ännu mer imponerad av hantverket. Lite mer om det längre ned.

Största problemet med The Creator är att filmen inte fungerar alls om du som publik har sett fler än fem filmer i ditt liv. Filmen staplar den ena uttjatade klyschan ovanpå den andra och lånar friskt från bättre filmer som till exempel Akira. Något annat som stör mig rejält är att det inte finns en enda spännande actionscen i hela filmen. Allt är ganska klumpigt och fånigt. Värst är det när vår hjälte smyger sig in bland ett gäng sovande robotar som tydligen inte har en enda sensor som kan indikera att de är i fara.

Ett annat stort problem med filmen är att den inte tillför något nytt till hela “AI-robotar-har-rättigheter”-genren, som har gjorts så många gånger förut och bättre, som till exempel i A.I. Artificial Intelligence (2001), Blade Runner (1982) och I, Robot (2004). Dessutom har spel som Detroit: Become Human lyckats hundra gånger bättre att få publiken att känna något för artificiella livsformer än vad The Creator klarar av.

Ett annat stort minus för mig är att John David Washington spelar huvudrollen, och det är något med hans spelstil som gör att jag inte klarar av honom som hjälte. Det kanske är för att jag fortfarande är så besviken på Tenet, eller så är det för att han helt enkelt inte har hjälteauran. Hade hans pappa spelat rollen, eller Will Smith, Idris Elba eller Michael B. Jordan, eller egentligen vem som helst förutom honom, så hade filmen blivit bättre. Dels, som jag nämnde, övertygar inte actionscenerna riktigt, och det har lite att göra med att John David Washington inte har ett actionkapital att falla tillbaka på. Om man inte är riktigt i form för att sälja in att man är en actionhjälte, så faller det.

Det finns dock ljuspunkter också, och framför allt vill jag lyfta fram Madeleine Yuna Voyles, som spelar androiden Alphie. Hon har stjärnstatus av stora mått vid väldigt ung ålder. Det är helt otroligt vilken rollprestation hon gör. Dessutom, som jag nämnde tidigare, är det visuella helt makalöst snyggt.

The CreatorUHD i 4K och med HDR-10 är det närmaste du kan komma filmen i bästa möjliga kvalitet, men bilden har sina skavanker redan under filmningen. Den är helt och hållet filmad på Sony FX3-kameror, som tyvärr tappar något i de mörkare partierna och scenerna. Filmens styrka i att filmas mer eller mindre dokumentärt faller lite på sitt eget grepp då bilden inte riktigt håller hela vägen. Ljudet i Dolby Atmos är imponerande men tyvärr väldigt lågt mixat, och jag var tvungen att dra upp förstärkaren ganska mycket innan jag nådde samma ljudnivå som jag är van vid. Därefter finns det inget att klaga på ljudmässigt.

Bäst på skivan är den närmare timme långa dokumentären som går igenom arbetet med The Creator från början till slut. Det är ovärderligt för mig som filmskapare att få en så bra inblick. Det häftigaste är hur Gareth Edwards filmade filmen mer eller mindre som en lågbudgetfilm och därefter plussade till alla effekter i efterhand. Det är det som ger filmen en väldigt annorlunda och häftig känsla.

Sammanfattningsvis så dras The Creator ned av sitt ganska slappa och förvirrade manus och tråkiga huvudrollsinnehavare, men den fina UHD-utgåvan drar upp betyget.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.