SNES-klassikern ActRaiser får en spirituell uppföljare som inte är utan fel, men underhåller för stunden.

SolSeraph kombinerar old-school plattforms-action med enklare strategi / ”God”-simulator-mekanik. I rollen som Serfinen (typ ängeln) som är människornas bästa vän, så ska du hjälpa byar av troende att försvara sig mot de ondsinta gudarnas monster.

solseraph plattform
SolSeraph är väldigt old-school plattform.

SolSeraph är SEGAs spirituella uppföljare till ActRaiser ett och två på Super Nintendo, spel som på tiden det bega sig blev stora klassiker. Och du som minns dem lär känna igen mycket här. Man kan säga att SolSeraph är två spel i ett: ena biten handlar om att förinta alla fiender på en bana, med hjälp av sköld, svärd och pilbåge. Och så lite väl-tajmade hopp förstås. Då det gått 26 år sen ActRaiser 2 släpptes på SNES, så är SolSeraph såklart mycket mer grafiskt imponerande. Men särskilt finputsat är det inte. Trots vacker presentation, rent design- och färgmässigt, så tappar spelet frames, dras med lite av en seghet i karaktärens rörelser och respons (men när man vänjer sig tänker man inte så mycket på det) och ibland är det svårt att avgöra exakt när fiender kommer in från djupled på just din breddgrad (eftersom spelet är hardcore 2D). Lite klassiska, Psygnosis Shadow of The Beast-vibbar fick vi faktiskt, ibland.

solseraph god sim strategy
God-simulator-delen i SolSeraph är simpel, men småkul.

Den andra delen är ett strategispel i real-tid, men ett mycket basic sådant, som kommer att vara bekant för dig som spelat exempelvis Westwoods tidiga strategispel (Dune II: The Battle for Arakkis, Command & Conquer etc) eller någon ”God-sim” såsom Populous. Det är charmigt och småkul att bygga upp små byar, se till att de har mat, dra vägar till skogen (så de kan skaffa byggvirke) och sätta upp försvar mot vågor av fiender. Du kan också påverka direkt med din gudomliga närvaro, antingen genom att släppa ned den självgående avatar (när du laddat tillräckligt med energi) eller genom att låta blixten slå ned på förövarna. En ganska stor del av upplevelsen består av denna bit, lite beroende hur bra du är på den. När du ska inta ett fort eller besegra en boss, så byter spelet till ovan nämnda plattformsdel.

SolSeraph är inget under av slipat genomförande eller djup spelmekanik, men för den lilla pengar det eskar så kan man heller inte förvänta sig det. 150 kr är en drink eller ett glas vin på krogen idag och SolSeraph kommer garanterat ge dig mer och längre upplevelse för pengarna än så. Har du nostalgiska minnen av ActRaiser eller är upplagd för lite trevligt tidsfördriv, i väntan på höstens större titlar, så är SolSeraph inget dålig val alls.