Hem Film & TVBlu-ray Recension: Sing 2
sing 2 uhd 4k recension Guld

Recension: Sing 2

I Sing 2 får vi åter följa den härliga koala-producenten Buster Moon (Matthew McConaughey) och hans djurvänner när de går från att vara en lokal succé – den största ankan i en liten sjö – till att försöka hävda sig i Redshore, fablernas Las Vegas. Där måste de övertyga den stenrika och livsfarliga varg-magnaten Mr Crystal (Bobby Cannavale) om att deras vision för en rymd-show håller måttet långt bortom ”amatör-scenen” i småorten. Men för att få göra sin show måste de först lyckas locka med den numera tillbakadragna rockstjärnan Clay Calloway (Bono).

Många talar om Disney-ägda Pixars storhet inom animation och den är ju odiskutabel med filmer som Själen, Upp och Toy Story, även om bolaget då och då även står för episka magplask såsom den sövande Goda Dinosaurien samt den påfrestande och gapiga senaste filmen Röd. Ett animationsbolag som får alldeles för lite cred är dock Chris Meledandris Illumination, som givit oss klassiker som Dumma Mej, spin-offen om Minionerna ur samma film-serie, Hotel Transylvanien och nu Sing. Med-regissören och manusförfattaren Garth Jennings ska ha stor cred för att han lyckas fånga essensen av att vara artist på scen: glädjen, osäkerheten, ruset, smärtan vid avvisning och den ständiga hat-kärleken i att låta andra bedöma ens värde som konstnär. Sing 2 förvaltar detta utmärkt och utvecklar frågan till nästa steg – när är man redo för ”den stora scenen”? Kan ett orubbligt nej förvandlas till ett ja? Och spelar det någon roll om en talang-scout (casting, agent, manager whatever) bedömer dig som ”inte bra nog”? Detta må vara till synes enkla frågor, men de är värda att påminna sig om när man sitter där med sina kreativa drömmar och låter andra begränsa en. Sing 2 får det att sjunga i hjärtat (bokstavligen) – soundtracket är fantastiskt och består till stor del av originellt tolkade, klassiska låtar som Where the streets have no name och Goodbye Yellow Brick Road. Röstskådespeleriet är i toppklass, även den svenska dubbningen och det finns en god anledning varför du ska överväga att faktiskt välja det spåret.

Bild och Ljud – Sing 2 UHD 4K

Animerade filmer är ju oftast inte de som gynnas mest av upplösningen som äkta 4K ger. Uppskalningen från Full HD på Blu-ray till Ultra HD-upplösning på din 4K tv är i många fall nästan lika bra som en äkta 4K-bild. Men det finns en stor fördel med UHD 4K som du inte får på Blu-ray och det är HDR, som ger ytterligare skjuts i ljus, kontraster och färger. Det dominerande formatet Dolby Vision används här och vi får 12-bitars färgdjup samt en stadig ström på cirka 80 Mbit/sekund från skivan, något en digital streaming-tjänst aldrig kommer i närheten av idag. Ljuseffekter på scenen och detaljerna i Redshore glimmrar verkligen; det blir en fröjd att njuta denna film på en bra hemmabio med hela familjen. Det är när vi kommer till ljudet som något intressant sker – den svenska mixen är i Dolby Digital+ (7.1) och verkligen sprudlande: surroundhögtalarna får jobba på högtryck stora delar av filmen och närvarokänslan blir faktiskt grymt bra i en film som handlar så mycket om upplevelsen av en mäktig scenshow. Växlar vi till originalljudet med alla Hollywood-kändisar, som är i Dolby Atmos, så hör man direkt att upplösningen blir bättre och ljudet öppnare, men – det hamnar också till 98% bara i front-högtalarna. Surround-högtalarna tystnar nästan helt och används extremt sparsamt till en del rumseffekter och ekon, men känslan av konsert som man sitter mitt i förtas till stor del, det mesta händer nu istället ”därborta”, ”där framme” vid bilden. Så prova dig fram, även om originaldubben såklart har sina fördelar i spelet (det är ju animerat efter de engelska framträdandena) så är det svenska väldigt bra och kanske en mer medryckande ljudmix som vi föredrar, faktiskt.

Extramaterialet består av två kortfilmer som är småkul och handlar dels om grisen Gunter som blir hypnotiserad till att tro att han är en hemlig agent, dels om nykomlingen och divan Darius som är en sån där lagom begåvad och självgod performer vi tyvärr alla mött eller sett, som ändå blir lite gullig i sin ytliga dumhet. Här finns även kortare inslag om filmen, borttagna scener och mini-skolor som ska lära barnen dansa och rita. Kul idé.

Sing 2 är en härlig filmupplevelse med en massa bra musik, som lär roa både stora och små, då den verkligen innehåller det mesta utan att försöka vara pedagogisk. Likt alla fabler handlar detta inte om sjungande djur utan om människor; om vår osäkerhet, våra drömmar, våra passioner, vår sorg och vår glädje. Samt hur vi aldrig ska ge upp drömmen om något vi verkligen vill. Det finns alltid ett sätt. Såväl de vuxna som mini-recensenterna gav filmen två tummar upp och hade bara Dolby Atmos-soundtracket varit lika väl-mixat som de andra ljudspåren så hade toppbetyg varit givet. Nu får utgåvan nöja sig med att nosa på toppen och du bör genast kolla upp vart du kan få tag i den och lägga den till samlingen.

Universal / SF Studios skickade recensionsexemplar av denna film. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.