Hem SpelMac Recension: RymdResa

Recension: RymdResa

av Adrian Taheri

Många fantiserar om att någon gång under sitt liv få uppleva rymden. Det stora mörkret, det okända som finns där ute har alltid fascinerat oss människor. Det är endast ett fåtal som har fått uppfylla den drömmen på riktigt. Den svenska spelstudion Morgondag har därför skapat ett nytt indiespel med namnet RymdResa. Frågan är bara om detta är en rymdresa vi vill ta eller en resa vi helst låter passera?

rydmresa

När jag startade Morgondags projekt, RymdResa, så började jag vår relation utan någon som helst kunskap om spelet. Jag hade hört att ett nytt indiespel med fokus på rymden, ifrån en svensk utvecklare skulle släppas men mer än så visste jag inte om spelet. Redan när jag öppnar Steam och startar spelet gillar jag känslan som kommer över mig. Det känns som ett väldigt speciellt spel redan från första ’launchen’. Man spelar som en ensam astronaut, resandes i ett litet rymdskepp på upptäcksfärd i den oändliga rymden. Varje gång vi startar vår resa gör vi det genom att välja ett rymdskepp, mellan åtta stycken olika val. Allteftersom, genom spelets tre banor, så låser vi upp nya, bättre farkoster som kommer att öka vår chans att överleva. Om vi dör förlorar vi det mesta av våra framsteg och vi måste då välja skepp igen och ge oss ut på en ny resa. Inte nog med att vårt jobb i rymden har försvunnit vid vår död, men rymden genereras också på nytt vid nästa resa. Detta gör att vi aldrig vet vad som väntar där ute. Samma känsla som vi nog skulle känna om vi hade varit ute i rymden på riktigt.

Att spelet endast består av tre banor kan låta lite. Faktum är att dessa tre banor är extremt stora och även väldigt svåra. När jag startade spelet oroade jag mig först för att jag var för dålig för denna rymdresa, men det visade sig att jag var tvungen att dö många gånger och öka en del i level för att till slut klara av det första uppdraget. Level- och uppgraderingssystemen är väldigt trevliga. Vår astronaut blir bättre under resans gång genom ’skillpoints’ som vi använder för att förstärka hans egenskaper. Vid varje level får vi fem skillpoints att placera ut på fyra olika kategorier. ’Exploration’, ’Scouring’, ’Technology’ och ’Survival’. Även fast vi får fem poäng att placera ut för varje uppgradering märks inte någon extrem skillnad, även om vi väljer att placera ut alla poäng på exempelvis ’survival’. Det krävs att man kommer upp i en högre level innan man märker att man faktiskt klarar av att ta mer skada och tills man hittar fler resurser för att hålla sig levande. De första tre timmarna av min resa var relativt frustrerande, då jag placerade stora delar av mina skillpoints på överlevnad men ändå inte var i närheten av att klara av mitt första uppdrag. Det är inget fel med svåra spel, problemet i detta fall var att jag inte riktigt förstod vad som krävdes för att jag skulle ta mig vidare. Så fort jag lyckades få ett mer kraftfull skepp klarade jag – i extas – av mitt första rymduppdrag och kunde ta mig vidare och utforska nya delar av rymden.

rymdresa-2
Förutom skillpoint finns det två andra essentiella egenskaper vi behöver tänka på under vår resa i rymden. Det första är vår ’Inventory’ som kan vara det absolut viktigaste för vår överlevnad. Ute i rymden hittar vi på vår upptäcksfärd delar till vårt skepp, som antingen gör det starkare eller svagare. Det gäller att försöka utforska så mycket som man hinner under uppdragen för att hitta de delar som krävs för att stärka farkosten. Bland de rymdskepp vi har att välja på innan varje resa har alla olika egenskaper. Vissa skepp är lämpade för de som vill ha mycket energi och andra skepp hjälper de som vill resa i hög hastighet. Under min resa kändes det som att skeppets överlevnadsförmåga var betydligt viktigare än hur snabbt det kunde färdas. I slutändan kom jag fram till mitt mål – oavsett hur lång tid det tog i slutändan. I skeppets inventarie får vi välja allt ifrån motor till stil på skeppets yttre aura. Delarna vi hittar i rymden delas in i olika klasser. Vissa är ’rare’, andra är endast ’good’ och om vi har tur hittar vi ibland ’legendary’-delar, som förstärker vårt skepp till det extrema.

Den sista viktiga biten inför vår resa är att samla på ’Spacepoints’. Dessa poäng får vi genom att utforska världsrymden. Vi landar på planeter och hittar rymdstationer, till exempel. Dock gäller det att vara extremt försiktig, eftersom man både kan få ’resources’, vilket klassas som liv under vår resa, men även förlora dem. Detta betyder att om du har lite energi kvar och väljer att landa på en okänd planet riskerar du att ditt skepp sprängs tillsammans med dig inuti. Förutom resources hittar vi även dessa rymdpoäng i vårt utforskande. Sökandet är en extremt viktig del av upplevelsen, då rymdpoängen används för att både experimentera med research, som till att underlätta vår fortsatta resa in i det okända. Men framförallt används de som valuta när vi väljer vilket skepp vi vill använda vid varje launch. Sitter du på väldigt lite poäng kan det resultera att du använder ett extremt litet och svagt skepp i en mörk och ond rymd…

rymdresa-3

Efter mina dryga 15 timmar i rymden kändes det som jag endast hade utforskat en bråkdel av dess helhet. Varje gång jag valde att ge mig ut i mörkret hittade jag nya trevliga och otrevliga överraskningar. Den lättsamma musiken gav mig en skön känsla genom hela färden och förutom en frustrerande start var jag i någon form av extas under största delen av min resa. Vår astronauts röst och tankar hörs vid ett flertal tillfällen under spelets gång och dessa stunder var några av mina absoluta favorittillfällen under färden.

Jag är varken klar med rymden, eller den med mig, och jag kommer vilja besöka denna plats flera gånger till. RymdResa är ett poetiskt spel. Det är ett spel vars titel beskriver i klarspråk vad du kan förvänta dig av det: En resa ut i rymden