Hem SpelPC Recension: Root Double -Before Crime * After Days- Xtend Edition

Recension: Root Double -Before Crime * After Days- Xtend Edition

Root Double -Before Crime * After Days- Xtend Edition utspelar sig 2030 och det är business as usual i forskningsstaden Rokumei. Plötsligt skakas staden av flera kraftiga explosioner och en elit-räddningsstyrka sätts på uppdraget att skapa reda. Vi får följa händelserna innan och efter katastrofen och våra känslor och tillit till andra personer styr hur det hela kommer att sluta.

Pressbild: Sekai Games, Regista - Root Double -Before Crime * After Days- Xtend Edition - Scream
Pressbild: Sekai Games

Jag ska villigt erkänna att jag grovt missförstått vad Root Double -Before Crime * After Days- Xtend Edition gick ut på innan jag tog mig an det och jag klickade mig igenom dialog efter dialog efter dialog och väntade på att faktiskt få börja spela? Sen insåg jag att det här är spelet. Detta är inte ett ordinärt spel, utan mer av en grafisk novell (eller visuell roman som det kallar sig) där du endast kan påverka vid vissa nyckelpunkter. Där kan du via Senses Sympathy System (eller SSS) ange hur mycket du litar på en person. Din tillit eller misstro mot en karaktär gör att historien tar en annan riktning.

Pressbild: Sekai Games, Regista - Root Double -Before Crime * After Days- Xtend Edition - Girl scream inside flames
Pressbild: Sekai Games

Root Double -Before Crime * After Days- Xtend Edition blev genast mer intressant när jag insåg och förlikade mig med att det här var hela spelidén – jag började engagera mig i storyn. Vi får som sagt följa händelserna både före och efter katastrofen och i början av spelet så får du välja vilken du vill börja med.

Pressbild: Sekai Games, Regista - Root Double -Before Crime * After Days- Xtend Edition - Jun and the girls
Pressbild: Sekai Games

På samma vis så påverkar det storyn i vilken ände du vill börja, för du kan få en helt annan bild av en individ beroende på utgångspunkt. Grafiken är stillbilder med enkel animation och dialogen är helt och hållet på japanska med engelsk-text. Det är riktigt fin grafik och manga-känslan är på topp, men det blir till slut lite för stelt för min smak då det inte är mycket rörelse. Det är heller inte alltid lätt att hänga hela tiden, då det är en vansinnig mängd info du måste processa för att göra ett val. Texten är i en bra storlek och är lättläst även i bärbart läge.

Pressbild: Sekai Games, Regista - Root Double -Before Crime * After Days- Xtend Edition - Senses Sympathy System
Pressbild: Sekai Games

Spelmekaniken med SSS är förvisso unik, men i samma andetag är detta inte mycket till traditionellt spel. Till slut kände jag mig ganska dränerad och tanken att jag skulle behöva lyssna på all dialog en gång till och göra om saker om och om igen för att få fram ett annat resultat kändes inte så lockande.

Där är också ganska synd att man tar närmare 500 kronor för det här spelet, eftersom det aningen dyrt för en interaktiv grafisk novell och samtidigt känns det inte som ett fullfjädrat spel. Root Double – Before Crime * After Days- Xtend Edition har funnits till PC en längre tid (sen 2012 faktiskt) och har där fått mycket höga betyg. Personligen var det här kanske inte riktigt min kopp té: jag vill verkligen vara mer aktiv i ett spel än så här.

Sammanfattningsvis så är Root Double -Before Crime * After Days- Xtend Edition en välgjord grafisk novell med visst mått av spelmekanik. Så för er som – likt mig – söker ett mer spelbart spel så är detta inget för er. Men för dig som är upplagd för att läsa och uppleva en visuell historia så blir betyget ändå väl godkänt. Hur det än förhåller sig med själva spelbarheten, så är detta en välskriven och engagerande historia.