Hem SpelPlaystation 5 / PS5 Recension: Resident Evil Village
Resident Evil Village recension Silver

Recension: Resident Evil Village

Capcoms Resident Evil-spels betydelse för de moderna dataspelens historia kan inte överdrivas. Från den epokgörande ettan 1996 på Playstation, som skrämde livet ur oss och satte en ny standard för survival horror (och är en av de bästa spelfilmatiseringarna också) till senaste Resident Evil 7 som gav oss hjärtklappning i VR (nej, vi pallade inte att spela igenom hela på PSVR…) så har många fans väntat på Resident Evil 8 – som fått namnet Resident Evil Village och även blir det första på nya generationens konsoler. Vi har rest till mardrömmarnas Rumänien och upplevt ett skräckäventyr som överraskar på Playstation 5.

Resident Evil Village recension
Urias (jätte på rumänska). Screens: Capcom

Resident Evil Village utspelar sig några år efter händelserna i sjuan (som vi inte ska spoila här och som du kan se en recap på när du startar detta spel, om du inte minns eller har spelat det förra). Ethan Winters har flyttat med sin familj till ”ett Europeiskt land” (som man inte vill säga rakt ut ska vara någon fantasy-version av Rumänien, uppenbart så på referenser som den traditionella soppan Ciorba, valutan lei och märkliga omskrivningar av kända familjenamn som Dumitrescu till Dimitrescu – som uttalas nästan ”Dimitrish” i spelet?). När Resident Evil-spelens Chris Redfield plötsligt dyker upp och kidnappar Ethans dotter, Rose, så startar en kedja bisarra händelser som kommer att kasta in vår hjälte i en mardrömslik tillvaro med varulvar, extremt långa vampyr-kvinnor och en antikrist-liknande häxa vid namn Mother Miranda.

Resident Evil Village recension Lady Dimitrescu
Den långa vampyrkvinnan, Lady Dimitrescu, verkar ha tänt mer än skrämt många gamers och blivit en egen meme. Screens: Capcom

Resident Evil Village fortsätter trenden från sjuan att låta oss iklä huvudrollen, Ethan, i förstaperson. Detta har för- och nackdelar, men det fungerar överlag mycket bra här. Som vanligt är banan ganska utstakad och snitslad åt dig, detta är inte direkt något stort open world-spel där du kan irra omkring och leta efter rätt väg att gå eller sidouppdrag, utan det är rätt uppenbart vart du ska och vad du behöver åstadkomma med ganska lite back-tracking. Pussel finns, men dessa är inga The Witness-nivå av kryptiska, utan handlar mest om att hitta rätt objekt att använda på rätt ställe. Resident Evil Village har tydligt fokus på att uppleva äventyret, action-sekvenser mot fiender och lite tänkande – och som helhet är det löjligt underhållande!

Resident Evil Village recension
Spelet är trots allt inte helt o-läskigt. Screens: Capcom

Playstation 5 erbjuder oss riktigt hög upplösning och ray tracing (som går att stänga av men gjorde ganska lite för bilduppdateringen, så låt det vara på för snyggare grafik). Spelet är byggt på Capcoms egen RE Engine och det verkar rendera i 3840x2160p (4K alltså), kanske med hjälp av lite checkerboarding-trolleri medan bilduppdateringen siktar på olåsta 60 fps, även om bilder tappas här och där (påtagligt ned till runt 50fps, men ganska sällan). Och överlag är spelet snyggt – riktigt snyggt till och med. Nu börjar next-gen-upplevelserna verkligen komma in och för första gången på sex månader så känner vi spänning och entusiasm över vad som komma skall. Resident Evil Village både ser mycket bra ut och låter väldigt övertygande (särskilt i hörlurar), men det har inte riktigt alla next-gen-detaljer som exempelvis Returnal. Det är just i detaljerna som spelet gör en aningen besviken. Den haptiska feedbacken i DualSense används mycket sparsamt (nästan inte alls, mest för att ange att ett magasin är tomt, då låser sig triggern – vilket är snyggt i och för sig). Likaså är de grafiska detaljerna av mycket skiftande kvalitet när man kommer riktigt nära; miljöer och exempelvis tavlor kan se riktigt bra ut (för att inte nämna det naturliga ljuset från lampor och facklor, med ray tracing på) – samtidigt ser kvistar rent bedrövligt fula och platta ut och det är uppenbart att spelet använder teknik som gör att detaljer ”poppar” in i bild ju mer man närmar sig dom, vilket lite förtar det annars så fina, grafiska intrycket. Xbox Series X ska pressa ännu lite mer prestanda ur detta spel och vi hoppas få återkomma med intryck från den versionen också, framöver.

Resident Evil Village castle
Men visst ÄR det lite Castlevania-känsla på det ändå? Screens: Capcom

Resident Evil Village är nog ganska lagom utmanande för den genomsnittlige gamern. Här finns spänning och utmaning, men inte så att man blir skraj eller frustrerad. Vana spelare vill kanske köra på Hard direkt (du kan endast byta svårighetsgrad när du dör) och de som bara vill njuta historien kan med fördel välja Casual. Men vi rekommenderar att alla kör (eller i alla fall börjar på) Normal för en lagom balans. Åttonde spelets historia är en mörk fantasy och lite sago-inspirerad skröna som andas mycket Castlevania med ett Dracula-liknande slott och underhuggare som påminner om den ikoniska spelseriens arketypiska fiender. Även om Resident Evil Village har mycket spänning så känns det mer som ett action-äventyr med kusliga inslag hellre än ett regelrätt skräckspel, något vi är rätt glada över efter chocken vi fick av sjuan (i VR). Detta kan dock innebära en besvikelse för de som väntat sig något som verkligen ska skrämma upp dem ordentligt, även om vad man blir skrämd av givetvis är mycket individuellt.

Resident Evil Village recension
Det finns fler lägen än bara kampanjen. Screens: Capcom

Vi har haft väldigt kul med Resident Evil Village och blev som sagt imponerade av vad Capcom lyckats erbjuda som ett av sina första spel på PS5 (även om det inte specifikt för just PS5:an, det släpps även på Xbox Series X och last-gen formaten). Detta är definitivt starten på något nytt och den ökade kraften i konsolerna, kombinerat med ray tracing gör att vi har en massa, läckra upplevelser framför oss. Är du det minsta intresserad av genren och gillar action-äventyr med lite mörk fantasy så är Resident Evil Village ett klart måste, särskilt om du sitter på någon next-gen-maskin eller monster-PC och kan njuta av dess prakt. Samtidigt märks lite av den ramen som begränsar från last-gen i ansiktsmodellerna, banornas mindre omfattning och att detaljarbetet saknar den där sista finishen – så det når inte riktigt upp till de högsta höjderna, men bra nära. Men en solklar (eller nattsvart) rekommendation utfärdas ändå, detta blodiga, mustigt kolsvarta fantasy-äventyr med mycket spänning för dig att uppleva!

Grattis på 25 årsjubiléet, Resident Evil!

Fotnot: Du kan ladda ned ett demo på Resident Evil Village från din online spelbutik på ditt respektive format och testa spelet en timma.