Hem SpelPC Recension: PGA Tour 2K21
PGA Tour 2K21 recension senses Guld

Recension: PGA Tour 2K21

av Cenny Bjurvén
PGA Tour 2K21 bana
PGA TOUR 2K21. Foton / screens från PS4-versionen

Jag började självklart min resa i PGA Tour 2K21 med Career Mode. I detta spelläge fick jag som vanligt skapa min egen golfare och följa med på dennes resa. Jag måste säga att det här spelläget är väldigt verklighetstroget, om jag ska se till hur en resa mot PGA-touren faktiskt går till. Dock så är läget inte lika välutvecklat, som exempelvis det i NBA 2K21. Här finns, till exempel, inga animerade sekvenser där jag får följa mitt alter-egos historia. Men det gör, då jag också vet att detta inte är finansierat med ”stora plånboken” som jättesporter som NBA och Madden har i ryggen. Efterfrågan på golfspel är inte lika stor, helt enkelt. Men, trots att man inte har haft samma budget som ovannämnda ”idrotts-syskon”, så har man ändå lyckats med att producera ett otroligt bra spel.

Om vi hoppar över på Local Play, vilket är spelets single-player-läge, kan man här välja på ett stort urval kända golfbanor, fiktiva banor (skapade av utvecklarna) samt helt galna, användar-genererade banor. I det här spelläget så spenderade jag timmar för att jag blev förälskad i de hemmasnickrade kreationerna: här kunde jag stöta på banor som kunde ha uppåt 1 kilometer långa hål med nedförsbacke, så man nådde greenen med ett enda slag, andra där man skall studsa bollen mellan hus, utslag från extrema höjder, green på båtar med mera. Riktig party-golf med andra ord!

PGA Tour 2K21 senses
PGA TOUR 2K21

Att spela online går också smidigt; vill du spela mot en annan spelare online så kan match-making funktionen ta lite tid att hitta en motståndare, men väl inne i en match så fungerar spelläget riktigt bra utan buggar eller fördröjningar. Du kan också välja att gå med i en klubb (Online Society), där man du spela online-turneringar samt ta dig an utmaningar för att vinna priser (dock inte PvP i realtid, vad jag kunde se). Något du kan göra under alla spellägen är att samla på dig krediter för att köpa nya klubbor, kläder och accessoarer från kända märken och HB Studios egna. Och vet ni vad? Inga mikrotransaktioner så långt ögat når! Det känns helt fantastiskt i ett spel från 2020, då mikrotransaktionerna verkligen gör dig påminda dagligen i de flesta franchise-spel att de verkar vara här för att stanna.

Spelmekaniskt så är det här spelet ”spot-on”. Jag har aldrig upplevt en så välutvecklad skill-stick-funktion som i det här spelet. Missförstå mig rätt, svårighetsgraden sträcker sig från superenkelt för amatören, till domedags-svårt för golffanatikern. Detta gör att du enkelt kan ställa in din utmaningsnivå och kalibrera tajming-mätaren efter din egen spelförmåga. Om jag ska nämna något negativt med det så är det att man av någon anledning valt att inte ha med Punch-Shot – vilket är en vanlig typ av slag för att hålla ned bollbanan, så att bollen inte skall påverkas av vindförhållandena lika mycket.

PGA TOUR 2K21

För att summera så är PGA Tour 2K21 väldigt kul att spela. Det spelar ingen roll om du har spelat golfspel innan eller inte, för att alla inställningsmöjligheterna gör att svårighetsgraden blir kul för alla. Spelupplevelsen är helt fenomenal och underhållande samtidigt. Presentations-mässigt kommer inte PGA Tour 2K21 att toppa listan när det gäller den snyggaste eller mest realistiska grafiken på marknaden. Spelarmodellerna är ganska undermåliga och publiken ser ut som att dom är stelopererade hela bunten. Inte heller kommentatorerna är speciellt bra, då det praktiskt taget är samma manus för varje runda. Men dessa två saker är i min mening petitesser, om man ser till vad man faktiskt får ut av spelet.

Jag har haft fantastiskt roligt under tiden jag spelat och jag tycker helt klart att PGA Tour 2K21 är den i särklass bästa golfsimulatorn på marknaden!

PGA TOUR 2K21. Undertecknads karaktär

Blir det en uppföljare på detta spel? Det hoppas jag verkligen!