Hem LjudHörlurar Test: Optoma BE Free6 (true wireless-hörlurar)

Test: Optoma BE Free6 (true wireless-hörlurar)

True Wireless är ”the it”-tech inom hörlurar sen två år tillbaka. Smidiga och diskreta så är de små öronplupparna mångas förstaval på stan eller ute bland folk. Tekniken har sina reella begränsningar, i form av att det redan trånga Bluetooth-bandet behöver reservera kapacitet att förse lurarna med kommunikation sinsemellan, men är man införstådd med att de aldrig låter som audiofil-lurar så har de ändå sina fördelar (inte minst ur bärbarhetssynpunkt).

Optoma be free6 recension

Optoma BE Free6 är företagets senaste alster och erbjuder IP5-klassning (tål att kunna svettas med på gymmet), Apple-favoriten AAC och – den märkliga funktionen att kunna använda hörlurarna i mono (samtidigt, men var för sig), vilket initialt gav oss huvudvärk.

Optoma BE Free6 – Ljudkvalitet och låg latens

Vi börjar med det viktigaste – hur bra låter BE Free6? Svaret är kort: ganska bra, för formatet. Här finns en klar och tämligen varm ljudbild för prisklassen, och väljer du (som vanligt) de största öronkuddar som du bekvämt kan bära så får du allra mest bas också. Lugnare pop och Singer-songwriter-stuket passar lurarna bäst och givet att de inte gör några musikstilar som Hip Hop och andra bastunga musikstilar riktig rättvisa, så funkar de överlag ändå bra som all-around-alternativ för användaren som letar efter något prisvärt i kategorin (hörlurarna har i skrivande stund ingen svensk distributör, men du kan tjacka ett par på exempelvis Amazon för strax under tusenlappen).

Ljudet för podcasts och ljudböcker är ännu bättre än för musik, i vår bok och till skillnad från flera konkurrenter så har Optoma BE Free6 inga problem alls med latens (trots Bluetooth 5.0) och funkar ypperligt att kolla Youtube, TikTok och andra filmstreamingtjänster med.

Optoma nu force be free6 recension
Hörlurarna laddas, som vanligt, i caset (som i sin tur laddas via USB-C, bra).

Genomsnittlig batteritid

Batteritiden uppges till 24 timmar, men det är alltså med alla extraladdning du får av det medföljande caset (som givetvis kommer med USB-C-anslutning, modernt och bra). Snäckorna själva håller runt 4-5 timmar på den lyssningsnivån vi kört och det är OK, men ganska genomsnittligt. Kom ihåg att ladda dem (i caset) med jämna mellanrum så kommer du aldrig att vara helt utan kräm under en dag.

Mono-lyssning – förvirrande funktion

Att man kan ta upp en öronsnäcka (”mastern”) och använda som hörsnäcka för telefonsamtal är rätt standard (micken i BE Free6 är för övrigt godkänd för ändamålet). Men av någon mystiskt anledning kan man para de två snäckorna att koppla upp sig var för sig och köra mono, omvartannat. När man väl hamnat i den loopen så är den svår att komma ur; medföljande ”instruktionsbok” är ett hopvikt häfte med rätt kryptiska bilder och tur att Optoma lagt upp en ordentligt manual på sin hemsida. Men även den var svår att förstå exakt och till slut fick vi googla oss till en nollställning, som löste alla problem. I skrivande stund finns ingen app eller möjlighet till firmwareuppdateringar, vilket är lite synd.

Optoma be free6 vad ingår i paketet

Optoma Be Free6 – Summering

Med tanke på priset och förutsättningarna så gör Optoma Be Free6 ett bra jobb som True Wireless-lurar. De ligger rimligt i pris, har mycket låg (i princip obefintlig) latens och sitter rätt skönt i örat. Den initialt krångliga parningen och halv-bra batteritiden hindrar dem från att nå de högsta höjderna, men om du är ute efter ett par true wireless-lurar som låter och ser schyssta ut och inte vill spendera de absurda summorna Äppel-företaget eskar, så är Optoma Be Free6 ett rekommenderat val.