Hem Film & TVBlu-ray Recension: Luca (BD)

Recension: Luca (BD)

Luca (Jacob Tremblay) är en helt vanlig pojke, som lever ett helt vanligt liv med sina föräldrar, syskon och mormor. Han hjälper till på gården och håller sig undan från båtarna, som dundrar förbi … ovanför honom. För Luca är nämligen ett havsmonster och världen under vattnet är allt han vet om. Tills en dag då han möter Alberto (Jack Dylan Grazer), en pojke av samma sort som honom, som tar med honom upp ovanför ytan. Där förvandlas han och ser precis ut som en vanlig pojke. Tillsammans så ger de sig ut på ett spännande äventyr i jakt på en Vespa så att de kan resa runt i världen. De möter Giulia (Emma Berman) som lever i en liten by och tillsammans försöker trion vinna en cykel-tävling så att de kan ha råd att köpa vespan. Problemet är bara att faror lurar överallt – och minsta lilla vattendroppe avslöjar Luca och Albertos hemlighet.

Pixar är producenterna bakom flera av de absolut bästa filmerna jag någonsin har sett, alltså inte bara i kategorin animerade-filmer utan i spelfilmer. Deras Coco är ett mästerverk rakt igenom och det finns nog ingen film som har fått mig att gråta så mycket, förutom möjligen då deras Upp och Insidan ut. Oj, Pixar lyckas verkligen med konststycket att få mig att känna saker när jag ser deras filmer. Dagens betraktelse Luca flög in lite under radarn på grund av Covid-19 så den släpptes direkt, utan kostnad på Disney+ vilket kändes väldigt konstigt i min bok. För Raya och den sista draken (som är från Disneys egna animationsstudio) släpptes med Premium Access och kostade därmed 250 spänn att se vid biopremiären. Av den anledningen fick man känslan av att Luca skulle vara en mer direkt-till-video-film istället för en bio film, vilket inte alls är fallet.

Luca är välgjord, välspelad och har en väldigt fin historia. Det är så att man verkligen känner värmen mellan husen i den lilla, italienska staden. Animationen är bland det bästa jag sett och vore det inte för att karaktärerna har väldigt animerade utseenden så skulle filmen nästan se helt och hållet realistisk ut. Röstskådespelarna är duktiga och filmen har ett bra tempo. Det som jag saknar är det som kännetecknar Pixar i min värld: Den emotionella djupet. Det bränner aldrig riktigt till i filmen, ingen är i någon riktig fara att förlora något. Visst finns det hot, men det är liksom något som saknas. Det når inte hela vägen fram. Vilket är synd, för premissen är väldigt bra.

Blu-ray utgåvan är sanslöst fin, med knivskarp bild och helt makalöst fina färger. De mörka sekvenserna ser nästan ut som de skulle ha HDR, men det har de givetvis inte (för det krävs UHD). Ljudet i DTS Master HD 7.1 är det tyvärr lite sämre med; ljudbilden är väldigt framtung och utan så mycket surroundeffekter. Finns ju alla möjligheter att göra ett omslutande ljud när figurerna spenderar tid under vattnet, men så är det inte. Sen så är ljudet väldigt lågt mixat, jag var tvungen att dra upp volymen ganska rejält för att komma till min vanliga nivå. Problemet är bara att extramaterialet har väldigt hög volym så jag fick kasta mig över fjärren och sänka. Extramaterial finns det gott om och det är både informativt och roligt. Mest intressant är faktiskt den närmare halvtimmen i bortklippta scener där man verkligen kan följa processen hur Luca har utvecklat sig under årens lopp. Den svenska dubben är verkligen riktigt bra gjord. Den behåller samma energi och humor som originalspråket.

Sammanfattningsvis så är Luca helt klart värd en varm rekommendation. Den är välgjord och kul, med högt tempo och Blu-ray-utgåvan är väldigt prisvärd och fin. Hade Luca bara haft lite mer av den emotionella tyngd dess Pixar-föregångare haft så hade det här helt klart varit ett måste.