Hem SpelPC Recension: Lost Sphear
lost sphear

Recension: Lost Sphear

(Klicka ovan för att se vår video-recension av Lost Sphear)

Spelstudion Tokyo RPG Factory känner ni kanske igen från I Am Setsuna, som släpptes förra året till Nintendo Switch. Nu är de tillbaka med ett ny-gammalt, retrodoftande rollspel med namnet Lost Sphear. Tonen och approachen är som sist, väldigt mycket klassiska Square Enix 90-tal (tänk Final Fantasy V och VI samt Chrono Trigger, till exempel) och därför lär old-school-spelare vara den främsta målgruppen, även om också nya JRPG-intressarade spelare borde ta sig en titt.

lost sphear

Vi snackar turbaserade strider, ett tight kompisgäng som kallas till äventyr som leder till att rädda världen och tidsenliga pixel sprites, högupplösta denna gång dock. Det är på sätt och vis uppfriskande (i all sin ålderdomlighet) att stöta på ett spel som är så gulligt, ocyniskt och med hjärtat på rätt ställe, som Lost Sphear faktiskt är. Det är gemytligt på gränsen till absurt vardagligt – folk maler på om mer eller mindre bagatell-artade livsproblem och här finns en naivitet och stor-ögdhet som faktiskt är riktigt söt på sina håll. Samtidigt är det ju verkligen inte särskilt modernt berättande och tidvis kan det kännas som ingenting alls händer i framåtrörelse kring historien. Små kartor, fiskande, umgänge och då och då strider. Som en väldigt respektfull, konservativ, nygammal remix av en musikgenren du gillade en gång i tiden.

lost sphear

För dig som gillar ovan typ av spel och har erfarenhet av tidigare nämnda Square Enix-klassiker så vet du mer eller mindre exakt vad du kan vänta dig av Lost Sphear. Det lyser dock inte alls lika starkt som de gamla klassikerna och även om prislappen är modest så blir det inte mycket mer än ett trevligt litet tidsfördriv, som man i princip har glömt i samma stund det är över. Men det finns klart sämre sätt att fördriva tiden på, särskilt om du som sagt är utsvulten efter nya JRPG-äventyr. För alla andra så kan det kännas lite för avskalat och lo-fi, väldigt dialog-baserat och inte tillräckligt spännande med tanke på konkurrensen därute.