Hem SpelPC Recension: I am Setsuna
i am setsuna recension Silver

Recension: I am Setsuna

Not: Detta är en kortare produktrecension som är del av en längre artikel.

Det är kul att konstatera att Square Enix, likt Nintendo, inte heller glömt sina rötter. I dessa dagar när vi får påkostade, moderna JRPGs som Final Fantasy XV (från samma studio), kan vi ändå konstatera att glöden och kärleken för klassiska, japanska rollspel som Final Fantasy VI (VII) och Chrono Trigger finns kvar i allra högsta grad. I am Setsuna har en melankolisk retro-charm och ramas in väl av Switchens fina skärm och ljudåtergivning. Det vackra soundtracket är underbart att njuta i favoritlurarna och även om du bör stänga av de tradiga utropen under strid, så finns här en berörande och smått episk historia.

I am setsuna switch

Spelet har en dramatisk och liten sorgsen ton och det faller inte in i comic-relief eller andra utsvävningar, vilket vi kunnat se i liknande alster såsom det annars väldigt fina Bravely Default. Menyerna och det analytiska stridssystemet är precis som du minns dem och om du inte minns dem så är de relativt lätta att lära sig, om du inte är otålig och har svårt för att läsa lite instruktionstexter som spelet ger dig.

Helt klart är detta ett rollspelsäventyr som mest kommer att älskas av de som spelade japanska rollspel på nittiotalet. Men alla fans av genren bör kika närmare på det. För även om det inte är den grymmaste och mest spektakulära grafiken och inramningen, så finns här en fin historia med berörande människoöden som gör sig bra på Nintendo Switch. Synd bara att Switch-versionen får nöja sig med 30fps när PS4-versionen har 60fps. Vi tror att även Switchens hårdvara borde kunna klara 60fps på ett spel som detta. Lägger vi de tekniska aspekterna åt sidan är I am Setsuna ändå perfekt att avnjuta på Switch, då detta är ett spel du kommer att vilja ta med dig på resan, avnjuta i soffan eller varför inte ute, en stjärnprydd sommarkväll?