Hem SpelPC Recension: Limerick – Cadence Mansion

Recension: Limerick – Cadence Mansion

I Limerick: Cadence Mansion så vaknar du förvirrad i en cell. Du vet inte vad din bakgrund är och till en början så har du ingen som helst aning om vad uppdraget är. Efter ett tag så inser du att du är fast i den mystiska byggnaden Cadence Mansion som finns på Nightsonnet Isle. Rummen är fyllda med ledtrådar och olika pussel som måste lösas för att kunna komma vidare. Efter ett tag hittar du vapen och skaffar dig förmågor så du kan försvara dig, för huset innehåller nämligen även en hel del onda varelser som vill slita dig i stycken!

Limerick: Cadence Mansion har från första början en riktigt härlig skräck-känsla i och med att allt kan verkligen hända. Ledtrådarna som du hittar drar dig längre och längre in i ett helt vansinnigt äventyr. Jag rekommenderar verkligen att ha surround-ljud till din dator eller ett par bra hörlurar för här finns en hel del läskiga saker som smyger sig upp bakom dig. Det var både en och två gånger som jag hoppade till framför datorn.

Sen är varelserna du möter ofta väldigt kraftfulla så de drar snabbt ur ditt liv. Det gäller att hålla koll på var ammunitionen finns och var du kan fylla på din kraft, för får du slut på något av dessa så är det kört.

Grafiken är modern, men det finns ändå en retro-feeling över den. Det är väldigt lätt att se vad som går att interagera med och jag tyckte att Limerick: Cadence Mansion fungerade lika bra att köra med mus och tangentbord som med handkontroll. Det som tog lite tid att vänja sig med var att interagera med vänster musknapp och sedan skjuta med höger. När det väl sitter så går allt som en dans. Du har även speciella krafter som du kan använda mot fienden och olika hinder. Dessa laddas upp genom att hålla in höger knapp och släppa för extra skada.

Limerick: Cadence Mansion finns för tillfället enbart till PC och för att få ut en så bra upplevelse som möjligt rekommenderas det att du har minst 16GB i RAM och ett Geforce GTX 2060-grafikkort. Minimikraven är 8GB och ett Geforce GTX 940. Min dator klarar kraven med bravur och kunde därmed ha allt påslaget med 60fps och därmed flöt spelet perfekt. Inga problem med screen-tearing eller blinkande texturer.

Limerick: Cadence Mansion har inte bara retro-doftande grafik utan det har ett irriterande ofog som jag aldrig har gillat och det är att du inte kan spara vart du vill. Det är långt mellan sparpunkterna och du måste ha samlat på dig olika saker för att kunna låsa upp möjligheten att spara. Detta leder snabbt till irritation och frustration.

Något mer som är irriterande är att du inte kan hoppa och det har blivit mer och mer förekommande i olika spel. Jag förstår ju intellektuellt varför spelskaparna plockar bort den funktionen, för då kan de lättare styra spelarna genom olika banor utan att de med lätthet skulle kunna hoppa över hindren och lösa uppgiften på ett annat sätt. Problemet för mig är att jag blir irriterad över att behöva springa runt hinder som jag i andra spel med lätthet hade hoppat över.

Sammanfattningsvis så vill jag rekommendera Limerick: Cadence Mansion, för det har verkligen en härligt läskig stämning rakt igenom och det finns många överraskningar att hitta. Att inte kunna hoppa och spara där du själv vill är irriterande, men det blir mer av en petitess i sammanhanget.

Jenito Studios skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.