Hem SpelMac Recension: LEGO Bricktales

Recension: LEGO Bricktales

Vår uppgift i LEGO Bricktales är att hjälpa vår farfar att klara av olika utmaningar. Till vår hjälp har vi en liten robot som både kan ge oss tips och råd, men även hjälpa till med att röja undan olika hinder. Varje bana är som små LEGO-diaramor som innehåller olika uppgifter för oss att lösa. Till en början är det vi behöver bygga väldigt lätt – men det blir snabbt svårare. Samla på dig saker och köp LEGO-bitar till sandbox-läget, eller varför inte en ny snygg jacka? Skapa din alldeles egna LEGO-figur och ge dig ut på äventyr i en LEGO-värld med helt nya utmaningar.

LEGO Bricktales är inte konstruerat på klassiskt LEGO-spel-vis utan denna gång är det fokus på just bygga med LEGO-bitar (till skillnad mot att bara slå sönder något och sedan hålla in en knapp och det du behöver byggs automatiskt). En annan skillnad är att inga figurer har röster utan allt är text-baserat samt att animationerna är lite stelare för att få känslan av LEGO-figurer i plast. Storyn är ganska enkel men den numera klassiska humorn från LEGO-spelen är fortfarande kvar vilket är ett plus! Det finns även en hel del självinsikt och meta-humor såsom när en LEGO karaktär inte vågar hoppa ner för ett berg och roboten upplyser honom om att han är ju gjord av plast så han överlever vad som helst!

Problemet med LEGO Bricktales för min del är att då hela spelets uppbyggnad är att fokusera på LEGO-byggande så är den delen av spelmekaniken lite under all kritik. Det är överskådligt till en början, men när du kommer in i det och börjar bygga mer avancerade konstruktioner så är det svårt att sätta kameran dit du vill. Det går inte att se exakt vart jag vill vara och då blir det svårt att bygga.

Det märks tydligt att LEGO Bricktales i första hand är utvecklat för mus och tangentbord och att handkontroll kom i andra hand. Så förutom att det är inte helt lätt att se så är det även svårt bygga saker, vilket leder till en del frustration och att mycket fokus går till att få ordning på spelmekaniken istället för att skapa något som tar dig till nästa sekvens i spelet. Det går heller inte att markera flera LEGO-bitar samtidigt så att du kan flytta en hel sektion utan att behöva bygga om den.

LEGO Bricktales är helt klart värd en rekommendation, oavsett vad jag skrev i ovan, för hur det än är så är det verkligen superkul att bygga sig ur en situation och faktiskt vara det som LEGO står för: kreativitet! Så en en varm köprekommendation är på sin plats och hade spelmekaniken varit bättre hade det här varit ett solklart måste!

Thunderful games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.