Hem SpelPC Recension: Kona II – Brume
Kona 2 brume recension Silver

Recension: Kona II – Brume

Passa på att delta i vår Kona II: Brume-tävling som pågår till 27 oktober!

I Kona II: Brume så fortsätter historien om detektiven Carl Fauberts äventyr i Kanada. Denna gång så går resan till en gruvby i Norra Québec och året är 1970. En mystisk och onaturlig dimma omger hela området och i den finns det både vänner och fiender. Det är något skumt som är i görningen och överallt så hittar Carl ihjälfrusna människor som står upp som om de blivit djupfrysta på en sekund. Undersök området, samla ihop ledtrådarna och lös mysteriet med dimman och alla hemskheter som har skett på denna plats.

Jag har inte spelat första spelet som kort och gott heter Kona och hade release 2016. Så jag kan inte riktigt jämföra om uppföljaren är bättre eller sämre än originalet, därför kommer min recension kommer handla om min upplevelse av att spela Kona II: Brume utan tidigare kontext.

Kona II: Brume har redan från början en väldigt häftig stämning och känslan av att något inte står rätt till infinner sig tidigt. Det är lätt att komma in i hur världen fungerar och hur du tar bilder på olika saker för att föra in i din journal ihop med de ledtrådar du har hittat. Du hittar en del vapen, men det är inte mycket ammunition till dessa så använd dem med försiktighet. Sen är det olika pussel som du stöter på under resans gång och i de flesta fall så finns ledtråden till hur du löser dem i närheten eller så är det uteslutningsmetoden som gäller.

Kona II: Brume ger mig lite samma känsla som det klassiska spelet Shivers, som släpptes 1995. Likheterna är just i att det är ett övernaturligt mysterium, vi spenderar mycket tid i en stor herrgård och det är verkligen något hemsk som har hänt. Kona II: Brume största styrka ligger i mystiken och ljud-designen, som hela tiden håller spelaren på tå.

Det som är synd med Kona II: Brume är att dels så saknar spelet en funktion (igen) som stör mig något vansinnigt och det är att du inte kan hoppa när du vill. Det går att hoppa när du är utomhus men när du är inomhus så kan du inte hoppa. Vilket leder till att du inte kan ta dig in i ett rum för att det är någon som har ställt ett lågt bord i vägen eller något annat bråte som du lätt hade kunnat ta dig över. Istället måste du gå den långa vägen runt. Det är verkligen lathet från spelskaparna i min mening att göra på det här viset. Det är litet plus ändå att det går att hoppa utomhus, men ändå fånigt.

Sen är det inte alltid lätt att veta var du ska och var du har varit, framför allt inte i det stora huset. Jag höll på att bli knäpp efter att ha kutat genom samma korridorer om och om igen. Sen hittade jag av en slump en dörr jag inte hade provat och kom äntligen vidare. Så är det ganska genomgående i spelet och det är inte helt lätt att hitta tillbaka till där man var för mycket ser likadant ut till en början.

Sammanfattningsvis så vill jag rekommendera Kona II: Brume just för att det är verkligen ett välgjort mysterium som vi ställs inför och det är spännande att undersöka omgivningarna i egen takt och leta sig fram till gåtans lösning. Att inte kunna hoppa när man vill och att det är förvirrande vart man ska och varför drar ned betyget lite grann.

Plaion skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.