Hem SpelPC Recension: Hitman 2
hitman 2 recension

Recension: Hitman 2

Danska IO Interactive gav oss en uppfräschad version Hitman genom rebooten för drygt två år sen. Efter det har serien hängt lite i limbo, mem då Square Enix valde att göra sig av licensen så köpte danskarna loss den och skrev istället på ett distributionsavtal med Warner Bros Interactive. Hitman 2 ger oss hela spelupplevelsen på en gång, till skillnad från förra gångens episodiska släpp. Hur mycket är förändrat denna gång? Inte jättemycket, även om här finns flera förbättringar och ambitionsnivån känns lite högre.

hitman 2 recension

Hitman 2 behåller till mångt och mycket ettans koncept, men inför nya miljöer i alldeles lysande grafik med HDR, som vi testade på Xbox One X (första utgåvan fick en liknande X-patch förra året som verkligen lyfte grafiken där också). Det gäller fortfarande att eliminera utvalda måltavlor, så diskret och gärna så kreativt som möjligt. Just kreativiteten i hur man kan ta livet av sina fiender är en av Hitmans stora styrkor. Det går att strypa, skjuta, förgifta och dränka ihjäl sina synnerligen paranoida och ont-anande antagonister. Måltavlorna är väl medvetna om att lönnmördare kan skickas mot dem, så de omger sig ofta med en halv garnison vakter och övervakningssystem. Nytt denna gång är också att du kan se action-cams, så att du inte missar när måltavlan äntligen går i din noggrant planerade fälla (medan du kanske befinner dig någon helt annan stans) eller när vakter upptäcker något skumt (såsom en mördad kollega) och börjar bli varse din närvaro. Det är en bra tweak, som gör mycket för adrenalinet och inlevelsen.

hitman 2 recension

Miami.

I övrigt är det mesta sig likt. Miljöerna har blivit lite mer exotiska: Miami, Indien och bananrepublik-öar och samtidigt bibehåller utvecklarna de imponerande folkmassorna (NPC:er) från ettan, i exempelvis i Mumbai (där det ju bor en del människor). Du kan också välja helt själv i vilken ordning du vill spela banorna, men det finns en storyline som du gör klokt i att följa om du vill ha en spoilerfri upplevelse. Själva upplägget och game play:et är mer eller mindre identiskt med förra iterationen. Hitman 2 är ett tämligen svårt spel, som kräver noggrannhet, planering och tålamod. Sällan har termen sneak’em-up gjort så mycket skäl för namnet. Rambo-approachen funkar sällan (för inte säga aldrig) och ett enda, lite förhastat beslut kan förstöra en lång tids noggrann planering och förarbete och innebär att man får börja om helt på uppdraget. Detta är verkligen inte en genre för alla, utan för dig som älskar att vara metodisk och strategisk, men samtidigt inte räds lite action och knapptryckningar i snabb takt, när det behövs.

hitman 2 sniper assassin

Sniper Assassin mode ingår i Hitman 2-paketet.

Och här blir Hitman 2s stora akilleshäl uppenbar, ett bekymmer som spelserien och andra titlar i genren alltid dragits med och inte bara just denna tvåa. Å ena sidan är spelets ambition att vara realistiskt. Men ibland blir det lite för realistiskt; minsta oljud eller felsteg kan skapa snabba kedjereaktioner och en svärm med fiender som alla kommer efter dig. Å andra sidan är det ofta inte realistiskt nog, vilket skapar ofrivillig, absurd humor. Du kan vara den enda, uppenbart utklädda, skumma, kaukasiska snubben med rakat huvud och en streckkods-tatuering i nacken (!), som smyger på huk förbi vakter (av helt annan etnicitet) som alla glor på dig, men ändå knappt reagerar alls. Inget konstigt med det, eller hur? Detta gör ibland spelet väldigt roligt (säkert delvis medvetet) men också frustrerande, då balansen inte alltid känns rättvis och rimligt. Givetvis kan ett spel som detta aldrig bli 100% realistiskt – då vore det i princip omöjligt – men samtidigt kan man tycka att lite väl små snedsteg kan få oanat stora konsekvenser ena stunden, för att inte få några konsekvenser nästa.

Hitman 2 lägger till ett tvåspelarläge (Ghost Mode) där du tävlar mot en annan Agent 47, som syns som ett spöke för dig. Det gäller att på snabbast och tystast möjliga vis dräpa så många måltavlor man kan under en viss tid. Så fort en är oskadliggjord dyker en ny måltavla upp. Dör du så respawnar du efter ett tag och du kan finna väskor med bonusartiklar (se vår video nedan).

Summa summarum är Hitman 2 ett tekniskt välgjort spel: snyggt och välproducerat och samtidigt inte direkt är något jättekliv från förra inkarnationen, men heller inget något steg bakåt. Gillar du konceptet kommer du att älska det här och var du inte ett fan förut är det väl tveksamt om detta kommer att omvända dig. Testa om du får tillfälle och ge det en chans. Det kräver kanske lite mer tid, tålamod och planering än vad många är vana vid, men när man väl lyckas med ett välplanerat mord är tillfredsställelsen oroande hög.