Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Gran Turismo 7
gran turismo 7 recension Silver

Recension: Gran Turismo 7

För att fatta hur stort Gran Turismo har varit (och till viss del ännu är idag) så kan vi spola tillbaka bandet till det första Playstations tidsera då ettan släpptes (97/98). Under samma tid så gav det då internationellt spelade, svenska popbandet Cardigans ut ett musikalbum med samma namn som spelet. En av tuggummi-låtarna på skivan var singeln My favorite game och hade att göra med att just Gran Turismo till PSX var spelet som gick varmast i turnébussen. Så stort var spelets inverkan på popkulturen. Nu är spelserien uppe i sin tolfte inkarnation, med det officiella namnet Gran Turismo 7 och det har även premiär på Playstation 5 (även om det också släpps till PS4). Och detta är både något av en återgång till toppformen, såväl som en anpassning till moderna tider, 25 år senare.

Gran Turismo 7 är galet snyggt med strålspårning. Foto: Playstation

Gran Turismo-serien handlar om kärlek till bilar. Producenten på det japanska spelbolaget Polyphony Digital (ägda av Sony), Kazunori Yamauchi, späckar sina spel med personliga bilmodeller, intressant kuriosa och ikoniska racing-platser såsom Monza. Gran Turismo 7 förvaltar mycket av det som gjorde ettan till en klassiker, men sneglar även på de andra stora, populära bilspelen idag (som inte fanns då) – inte minst Forza Horizon. Man har adopterat både Horizons ständiga utveckling av spelarens tillgångar (CR, som valutan heter även här) såväl som den mer öppna världen med ”happenings” till körhjälp. Det senare gör att alla från kompletta nybörjare – som kan få assistans med både styrning och bromsning – till fullblods-racingproffs kan ställa in en utmaningsnivå som passar dom. Under åren har fokuset bort från bilsimulator och till mer renodlat racingspel gynnat serien.

Bara genom intro-delen, där du kan race:a till mer eller mindre kända musikstycken, alltifrån pop till klassik musik, så sätts tonen för ett spel som verkligen har motorhjärtat på rätt ställe. Presentationen är sagolikt bra på Playstation 5; grafiken är som väntat vacker och krispig, med härliga ljusreflektioner och en himmel med moln som bara GT-spelen kan återskapa i all sin prakt. Du kan välja mellan 60fps eller fler detaljer samt strålspårning och du bör prova båda lägena för att se vad som passar dig bäst. Ljudet är fenomenalt, alltifrån det numera realistiska motorljudet till den härliga musiken som må ha inspirerats av alla genrer i Forza Horizons radio. Men där Forza känns som låtar hopsnickrade i en studio av en förvisso kompetent person (för det mesta) så har Gran Turismo 7 ett riktigt välproducerat soundtrack, där licenserad musik blandas med helt ny av genomgående högre klass. Styrningen måste också nämnas: Dual Sense-kontrollen är ju som skapt för racingspel och den ger övertygande och skönt motstånd i R2 och L2-knapparna (accelerationen och inbromsning) och vibrationer efter underlaget du kör på.

Himlen ser ännu bättre ut i spelet, med HDR. Foto: Playstation

Spelets story mode hålls ihop av caféägaren Luca, som ger dig uppgifter att klara av och en slags samlarböcker där du genom att vinna race får stämplar, som låser upp fler bilar och korta presentationer i mellansekvenser kring dessa. Det är snyggt och precis lagom för att ge stomme och ram, men aldrig så det känns tradigt eller för nördigt. Pengarna (CR) du tjänar in kan du långsamt utöka ditt garage med till en samling bilar som skulle göra Jay Leno och Jerry Seinfeld gröna av avund. Du kan givetvis också tävla online och tweaka din bil in absurdum genom att ändra på precis alla möjliga parametrar. Då vi inte är mekaniker eller professionella racerförare så låter vi denna bit vara rätt okommenterad, eftersom vi inte kan säga flaska om det man ändrar på faktiskt gör någon realistisk skillnad. Men massor med val finns, för dig som vill förkovra dig.

Formkurvan har genom åren inte direkt varit spikrak för Gran Turismo-serien, ettan och tvåan var epokgörande (ettan för sin unika position och tvåan för att den visade upp PS2:ans muskler), men utvalda år har serien varit spretig och ibland inte riktigt hängt med rent tekniskt (”HD-revolutionen”, anyone?). Sexan var en vattendelare som både älskades och hatades för sin enorma mångsidighet, där vi fick göra alltifrån att race:a i klassiska lopp till att åka till månen (!)…

Därför är återbesöket till världen, genom Gran Turismo 7, välkommet. Det är inte ett perfekt spel, men det gör mycket rätt (igen). På minussidan ska såklart nämnas mikrotransaktioner för att man ska fortare framåt (främst genom mer CR-valuta); en styggelse i ett fullprisspel, sånt ska i princip bara få förekomma i free-to-play-spel – samt att listan på befintliga bilmodeller inte kanske är den digraste. Du som gillar krockskador och skadefysik bör också veta att detta inte är att finna i detta spel (heller). Samtidigt så är Gran Turismo 7 strålande vackert, det låter förträffligt och det är roligt att spela, även om dina racing-skills skulle befinna sig på modest nivå. Det är kanske inte riktigt så arkad-vänligt och generöst med bonusar som Forza Horizon 5, men det är samtidigt heller inte så långt ifrån för dig som har Playstation och inte Xbox (eller PC).

Playstation skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.