Hem SpelPC Recension: Gotham Knights

Recension: Gotham Knights

En hemsk tragedi har drabbat staden Gotham och stadens enda hopp är nu Robin, Batgirl, Nightwing och Red Hood – också kända som Gotham Knights. Varje karaktär har sina speciella förmågor, kunskaper, svagheter och styrkor. Spela äventyret ensam eller tillsammans online upp till fyra spelare. Ju fler spelare desto fler och starkare fiender möter man. Samla erfarenhet och material så att du kan uppgradera din utrustning, dräkt och låsa upp nya förmågor. Rör dig fritt över en gigantisk karta och ta uppdragen som du känner för. Svinga dig genom staden eller åk motorcykel och efter en del spelande så kan du även låsa upp så att du kan flyga dit du vill.

Gotham Knights är ett spel som hos mig skulle kunnat kamma hem full pott om det inte vore för några få – och egentligen ganska små – detaljer som stör mig lite. Problem nummer ett är att spelet har utvecklats till förra generationens konsoler, men nu endast släpps till Playstation 5 och Xbox Series S/X så grafiken utnyttjar inte riktigt de nya konsolernas fulla potential. Gotham City by Night ser vid första anblick fantastiskt ut, med alla ljuseffekter och atmosfär, men man inser snart att det är ganska öde, vilket i och för sig är logiskt när hela spelet utspelar sig på natten mer eller mindre. Fast det leder ändå till att känslan blir att spelskaparna kapade lite i hörnen och skapade lite av en kuliss, så att den gamla grafikmotorn inte skulle bli överhettad.

En annan sak som störde mig lite är att det utlovade multiplayer-läget inte alls var så underhållande som jag först hade trott. Visst det är kul att möta din vän i Gotham City och tillsammans spöa skurkar, men det är inte så mycket mer än så. Du kan förvisso utföra enskilda specialuppdrag, men i det stora hela så varken står eller faller spelet med sitt flerspelarläge. Här fanns det så mycket potential att göra något unikt och coolt.

För problem nummer tre med Gotham Knights är att tankarna hela tiden går till Spider-man-spelet som Insomniac släppte till Playstation 2018. Det bygger på samma premiss där du svingar dig genom stadens gator och letar sidouppdrag kan bekämpa brottslighet innan du väljer och kan köra huvuduppdraget. Problemet är att Spider-man gör det bättre. Så med fyra spelbara karaktärer och ett multiplayer läge så fanns alla möjligheter att göra något som överträffar Spider-man, men tyvärr blir det istället lite fattigmansversion av det.

Svårighetsgraden i spelet går att ställa från väldigt lätt till svårt och jag körde spelet (min vana trogen) på normal. Problemet är att innan du har skaffat tillräckligt med erfarenhet och bra utrustning så är du väldigt begränsad i vad du kan göra för fightning moves. Striderna blir väldigt enahanda till en början. Sen är vissa uppdrag omöjligt svåra och du måste skaffa mer erfarenhet för att ha minsta chans att klara av dem. Det går att ställa om svårighetsgraden om man vill göra ett svårare uppdrag tidigare, vilket förvisso är ett plus.

Nu kanske det låter som om jag är väldigt negativ och därmed inte tycker att Gotham Knights inte är något att ha – med det är så långt ifrån sanningen som man kan komma! Jag upplever tvärtom att Gotham Knights är ett riktigt roligt och intressant spel. Det har en sanslöst bra och engagerande story och hur denna utvecklas under spelets gång är snudd på genialiskt. De fyra, spelbara karaktärerna har alla sina respektive bakgrundshistorier intakta och under spelets gång får vi veta mer om vad som hänt. För oss som kan en del om DC-universumet så gillar vi extra mycket att Jason Todd (Red Hood) är med. Han har ett långt ärr i huvudet efter händelserna i Death in the Family (som inte ska blandas ihop med Death of the Family) och hans personlighet speglar allt han har varit med om.

När du väl har skaffat den erfarenhet som behövs och du har hittat materialet så du kan förstärka din utrustning samt vapen så försvinner frustrationen över att känna sig klen och lätt att slå ihjäl. Med det försvinner allt det negativa också och Gotham Knights visar upp sin fulla potential! Så tålamod lönar sig verkligen här.

Jag testade Gotham Knights på Xbox Series S och upplevde inga större prestanda problem. Allt flöt på perfekt, dock endast i 30 fps och med osedvanligt korta laddtider. Det var både en och två gånger som jag satt och väntade på att det skulle ladda klart och jag inser att spelet väntar på att jag ska trycka på knappen för att komma vidare!

Sammanfattningsvis så vill jag varmt rekommendera Gotham Knights – hade det inte varit för skavankerna i ovan så hade det här varit ett solklart måste och full pott!

Warner Bros Interactive Entertainment skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.