Hem Film & TVBlu-ray Recension: Escape Room

Recension: Escape Room

Sex främlingar blir inbjudna till ett Escape Room och strax visar det sig att det är allt annat än en vanlig utmaning, utan att deras liv står på spel.

Handlingen i Escape Room är verkligen inte avancerad. Manusförfattarna Bragi F. Schut och Maria Melnik har gjort vad de kunnat för att skapa en habil historia som fungerar från punkt A till B. Det som gör Escape Room sevärd är faktiskt regi och skådespelarinsatserna. Den här filmen kunde verkligen ha varit ett sömnpiller av stora mått, men istället blir den en intressant korsning mellan The Game och Saw (utan tortyrporr). Regissören Adam Robitel, som senast regisserade Insidious – The Last Key, leder oss genom den lövtunna storyn och med ett fast handlag lyckas han krama fram en hel del nervpirrande scener. Det finns en sekvens i ett rum som är en upp- och nedvänd bar och som verkligen får en att hålla andan.

Escape Rooms huvudperson spelas av Taylor Russel som vi sett i Netflix-remaken av Lost in Space och jag vet att hon är en väldigt duktig skådespelare, men tyvärr så fastnar hon i den ”mystiska, introverta”-karaktären-facket och drar det till sin spets. Det är inte lätt att bli klok på henne och det störde mig lite. Särskilt mot slutet av filmen.

Jag kunde först verkligen inte placera Tyler Labin, som spelar Mike Nolan i Escape Room, innan jag insåg att han är en av huvudrollerna den sköna kultrullen Tucker & Dale vs Evil. Labin gör en bra rolltolkning, men precis som i ovan så faller det mot slutet.

Vill även nämna Logan Miller och Deborah Ann Woll som bägge är finfina tillägg till Escape Room. Som jag har pikat om lite överallt så håller tyvärr inte filmen hela vägen till slutet. Finalen blir lite av ett enda långt ”amen, kom igen!” och filmskaparna försöker verkligen vrida allt ett varv extra – men det faller till slut på sin egen dumhet. Det är synd, för att Escape Room är till den största delen riktigt bra och underhållande.

Blu-ray-utgåvan är välfylld. Ljudet, i DTS-HD, har en fin och ren ljudbild och när saker ”goes boom” så gör de det ordentligt. Det saknades en del surround-effekter tycker jag, så där tappas upplevelsen lite. Bilden är skarp, med djup svärta och fungerar bra så långt 1080p sträcker sig. Det som var roligt var att det faktiskt var en hel del bra saker med på skivan i form av dokumentärer som säger något om filmen. Dock så är de väldigt korta.

Sammanfattningsvis så skulle jag ha klart rekommenderat Escape Room, om det inte hade varit för att det verkligen rasar mot slutet. Men jag vill ändå ge ett bra betyg på en film som passar perfekt som underhållning för stunden.