Hem SpelMac Recension: Empire of Sin

Recension: Empire of Sin

Som jag skrev när jag recenserade Gears Tactics (som även blev det sjätte bästa spelet 2020) så diggar jag verkligen strategispel. Så när Empire of Sin dök upp så passade jag på att se vad det kunde bidra med till en av mina favoritgenrer.

Empire of Sin paradox Interactive - pressbild - copyright 2020
Pressfoto: Paradox Interactive

I Empire of Sin, från svenska Paradox Interactive, så börjar du din resa som småbrottsling som kan jobba sig upp och nå den absoluta toppen. Du måste välja om du vill samarbeta med dina konkurrenter, eller om du har vad som krävs för att ta död på dem och ta över deras område. Till din hjälp har du lojala medarbetare som står vid din sida under dessa intensiva ”förhandlingar”.

Empire of Sin. Paradox Interactive - pressbild - copyright 2020
Pressfoto: Paradox Interactive

Empire of Sin spelas ur isometrisk vy och grafiken är verkligen snygg. Det är fina ljuseffekter och stor detaljrikedom. Det känns verkligen att spelskaparna inte har sparat på krutet för att skapa en snygg bakgrund till spelmekaniken. Du är oftast i numerärt underläge och därför gäller det att använda strategi och list för att klara av uppdraget. Till din hjälp har du eldhandvapen, men även knytnävarna och andra tillhyggen som till exempel baseball-trän. I början av spelet så väljer du din avatar och dessa olika karaktärer har olika färdigheter och attribut.

Pressfoto: Paradox Interactive

Det är inte bara att slåss, du behöver även få ekonomin att gå ihop så att ditt imperium inte rasar samman. Vilka politiker och poliser du ska muta och vilka du vill försöka locka över in till din värld är också viktigt. Empire of Sin är väldigt avancerat på den här fronten och du kan verkligen lägga timmar på alla detaljer.

Empire of Sin shoot out. Paradox Interactive - pressbild - copyright 2020
Pressfoto: Paradox Interactive

Det som är lite synd med Empire of Sin är att – även om det är ett otroligt välgjort spel – så lämnar en del detaljer en hel del mer att önska. Bland annat så är det väldigt få karaktärer du slåss emot och många gånger går du in i ett rum med tio kloner av exakt samma figur. Som låter likadant, slåss likadant och framför allt ser likadana ut. Känslan blir tyvärr snabbt lite billig och det hade varit kul med lite mer variation. Sen är spelet vansinnigt svårt på sina ställen, så var beredd på att dö ett par gånger innan du får in snitsen på allt.

Sammanfattningsvis så är Empire of Sin ändå ett riktigt roligt och välgjort strategispel och enda anledningen till att det inte blir ett måste är för att det inte är ett spel för alla. De behöver gilla strategi för att uppskatta Empire of Sin till fullo.