Hem Film & TVBlu-ray Recension: Chernobyl (BD)

Recension: Chernobyl (BD)

1986 är ett år då två stora händelser dominerade nyhetsflödet: Det ena var mordet på vår statsminister, Olof Palme i februari och det andra var härdsmältan i Tjernobyl som skedde i april. Jag kommer ihåg att det var undergångsstämning som rådde. Vi fick inte vara ute och leka, utan man skulle hålla sig inomhus. Rapport efter rapport om hur man inte skulle äta fisk och framför allt undvika bär och annat från skogen. Jag var nio år gammal och då var kunskapen om kärnkraft och härdsmälta ytterst begränsad, men jag förstod ändå så pass mycket att en fascination för hela händelsen väcktes i mig. Jag läste det mesta jag kom över men det var oftast ganska knapphändig information. 33 år senare så har HBO-serien Chernobyl premiär. Regisserad av svenska sångaren Stakka Bo (Johan Renck) och skapad och skriven av amerikanen Craig Mazin, som innan denna skrivit ”storfilmer” som Scary Movie 3, 4 och Baksmällan II och III. På pappret såg det ut att kunna bli en ännu större katastrof än själva olyckan som serien handlar om.

Klockan 01.23, lördagen 26 April 1986 exploderar reaktor 4 i ett kärnkraftverk i Tjernobyl norr om Kiev i Ukraina. Brandkåren skickas till platsen och utan skyddsutrustning börjar de med släckningsarbetet. Valery Legasov (Jared Harris) blir inringd som expert och han inser mycket snabbt att det här är en många gånger större katastrof än vad som rapporteras och tillsammans med Boris Shcherbina (Stellan Skarsgård) beger de sig till Tjernobyl för att försöka rädda det som räddas kan.

Aldrig förr har uttrycket att man inte ska döma boken efter omslaget varit mer passande än för Chernobyl. Regissören Johan Renck och manusförfattaren Craig Mazin har skapat en alldeles perfekt miniserie. Det här är fem stycken suveränt avvägda avsnitt som alla är spännande, intressanta, underhållande och chockerande. Manusarbetet och regin är i absoluta toppklass och när jag hade sett klart det femte avsnittet så började jag om och såg första avsnittet igen. Skådespelarinsatserna med Jared Harris och Stellan Skarsgård i fokus är makalöst bra och deras utveckling under seriens gång är en fröjd att se.

Emily Watson spelar en fiktiv karaktär vid namn Ulana Khomyuk, men vars handlingar är baserade på verkligheten. Skillnaden är bara att det inte var en person som gör allt hon gör i serien utan det var flera olika. Hon är också som klippt och skuren för rollen. Vill även lyfta fram David Dencik som premiärminister Gorbatjov och Fares Fares som Bacho. Den irländska sångerskan och skådespelaren Jessie Buckley spelar brandkårshustrun Lyudmilla Ignatenko och det är en av seriens absolut bästa rollprestationer. Det är en fullkomligt hjärtslitande historia som vi ställs inför och det värsta av allt är att den är fullkomligt sann.

Jag såg ChernobylHBO Nordic när den hade premiär i maj i år (2019) och för första gången på 17 år så satt jag och väntade på nästa avsnitt (jag slutade titta på ”vanlig TV” 2002) . De släpptes med en veckas mellanrum och det var en plåga att invänta nästa. Det problemet slipper man nu med denna ypperliga Blu-ray-utgåva som även innehåller en hel del riktigt bra extramaterial som är ett perfekt komplement till serien. En annan fördel med Blu-ray-boxen är att både bild och ljud håller mycket högre standard än den rent ut sagt usla kvalitét som HBO Nordic ger oss. Även fast jag buffrade serien så var det fullt med fula komprimeringsartefakter och ljudfel. Svärtan var grå och upplösningen fullkomligt bedrövlig. Så att se om serien i Full HD-kvalité med bra ljud var verkligen underbart.

Sammanfattningsvis så kan jag inte minnas när jag har varit så här investerad i en miniserie. Det är fem mer eller mindre perfekta avsnitt som illustrerar en av de största katastroferna i modern tid. Den belyser både människans dumhet, men även mod och finurlighet. Det är sorg och glädje om vartannat. Sen finns där vissa saker som är skapade för att göra en bra story lite bättre – absolut – men på det stora hela så berättar Chernobyl verkligen historien om vad som hände där i april 1986. Det här är ett solklart måste, har du inte sett den så gör det nu!