Hem SpelPC Recension: Bow to blood – Last Captain Standing

Recension: Bow to blood – Last Captain Standing

Bow to Blood: Last Captain Standing släpptes i augusti 2018, som en exklusiv VR-titel till PS4 och nu är det modifierat för att fungera även på Xbox One, PC och Nintendo Switch. Premissen är enkel: du är kapten på ditt luftskepp och du skall skjuta ned allt och alla som attackerar dig. Det finns uppgraderingar, nycklar och annat smått och gott, vilka du låser upp varefter du avancerar som erövrare av luftrummet. Till slut finns det bara en enda kapten kvar.

Xbox one x screenshot: Bow to Blood: Last Captain standing

Grafiken är enkel, men funktionell och skeppet flyter fram genom miljöerna på ett stabilt och snyggt sätt. När jag läste mig till att Bow to Blood: Last Captain Standing var en VR-titel från början så löste det flera frågor som jag hade, såsom till exempel varför kan jag inte röra mig på mitt skepp? (Man står helt fastfrusen i marken på kommandobryggan – detta kallas för ”rail shooter”, en shooter som går på räls, vilket är väldigt vanligt för VR), varför flyter puffran jag skjuter med runt i bild utan en arm? Man kan undra varför ens ett sådant moment finns i spelet där du måste skjuta vissa fienden med pistol när du står på ett kraftigt bestyckat skepp? Enda anledningen jag kan komma på är att sån spelmekanik blir ball i VR, men utan hjälmen blir det skrattretande irriterande och konstigt, samtidigt som det känns riktigt krystat. Varför kompletterade man inte icke-VR-versionen med en arm, åtminstone?

Något mer som är extremt irriterade är allt som du måste hålla reda på för att kunna göra det allra enklaste; innan du har koll på alla knappar har du blivit sprängd ur luften både en och två gånger. Du har två matroser ombord som du kan positionera på fyra olika ställen, beroende på om du är i strid, tar skydd eller reser någonstans. Sen har du olika krafter som du för mellan de olika positionerna och under tiden skall du också hålla reda på att alla staplar är inom gröna området.

Fienden som attackerar är för det mesta totalt tröga, de bara åker rakt på och skjuter allt vad de har – ingen AI här inte. Det finns en TV-reporter som ger oss all info vi behöver. Tyvärr går han inte att klicka bort så du får snällt sitta och lyssna på hans pladder innan du får komma in i spelet och attackera motståndarna.

Sammanfattningsvis så tycker jag att Bow to Blood: Last Captain Standing klarade övergången från VR-spel till ”vanligt” spel ganska dåligt. Spelmekaniken är så djupt beroende av att du skall uppleva spelet med VR-glasögon på dig; att det blir väldigt platt och krystat utan. Bow to Blood: Last Captain Standing har även en del bra saker för sig som till exempel grafiken och den sköna bilduppdateringen. Sen är det alltid givande att spränga någon annan ur luften. För den lilla prislapp som spelet eskar så är det ändå en hel del underhållning. Men det hade helt klart varit bättre i VR.