Hem Film & TV4K (import) Recension: Basic Instinct

Recension: Basic Instinct

En före detta rockstjärna har blivit brutalt mördad och snabbt riktas misstankarna mot hans flamma Catherine Tramell (Sharon Stone). Det visar sig snart att hon är författare och har skrivit en sekvens som är exakt som mordet i en av sina böcker. Polismannen Nick Curran (Michael Douglas) kopplas in på fallet och inom kort blir det uppenbart att han troligtvis lever i livsfara, då Tramells nya bok handlar om en polisman som blir brutalt mördad för att han föll för fel kvinna…

Den holländske regissören Paul Verhoeven slog igenom med dunder och brak med RoboCop, som hade premiär 1987. 1990 regisserade han Total Recall och blev därefter glödhet. Så det var rätt förvånande när han – istället för att hålla sig kvar i Sci-fi-genren – valde att istället regissera en erotisk thriller. Det är inte ofta som man använder det uttrycket längre; ”erotisk Thriller”, vilket någon resonerade om är på grund av att porr är så lättillgängligt på nätet nuförtiden att det inte längre finns någon idé med att göra erotiska thrillers längre (undantag bokfilmatiserngar som 50 shades of Grey).

Tyvärr så drunknar Basic Instinct i sina många, långa och väldigt avancerade sexscener. Jag hade faktiskt glömt bort hur i detalj den går igenom den sexuella-akten. I och för sig är det här den oklippta versionen, men det är inte så mycket som är ändrat från den vanliga. Det är en del andra vinklar och så några bildrutor mer våld här och var.

Jag förstår tanken i att Verhoeven ville bryta alla tabun som fanns runt sex i mainstreamfilm på den här tiden och kanske även än idag (även om sexscener idag är extremt mycket mer explicita och hade fått automatisk X-rating för 20-30 år Senda). Filmen blev både hyllad och hatad av många olika grupper. Den lyckades helt klart med att chocka och skapa rubriker. Det här var under samma tid som Madonna även gjorde allt för att chocka sexuellt. Fortfarande, 30 år senare så sätter jag nästan kaffet i halsen när Douglas och Stone rumlar runt i sänghalmen.

Fast i grund och botten är det här en deckargåta och här blir Basic Instinct ganska bra i en vem-har-gjort-det genren. Det finns många, falska ledtrådar och här och där finns även riktigt snygga, praktiska effekter som än idag får det att vända sig i magen. Michael Douglas kör sitt race och är lite som han alltid är, men det som är intressant är hans karaktär polismannen Curran, som är allt annat än fläckfri. Sharon Stone hade innan Basic Instinct bland annat gjort en liten roll i Total Recall och spelat polis i Polisskolan 4. I och med den här filmen slog hon igenom och hon är verkligen filmens starkast lysande stjärna. Karaktären Tramell vet man aldrig var man har och karaktären vänder mellan värme och iskyla på en femöring. Den berömda förhörsscenen är ett exempel på hur hon håller rummet på halster och då menar jag inte på grund av den berömda korsa-benen-sekvensen!

Det var som sagt ett antal år sedan jag såg filmen och en sekvens stack verkligen ut, i hur konstig världen var förr i tiden. Polisen frågar Tramell om hon är den mördades flickvän. Hon svarar ”Nej jag knullar honom bara” då utbrister polisen argt: ”Är du en hora?”. Det replikskiftet känns otroligt mossigt och konstigt idag.

Något mer som daterar filmen är att här finns en rejäl manusmiss och det är att DNA-analys var något som faktiskt fanns redan 1992 och därmed hade det inte varit särskilt svårt för polisen att ta reda på vem mördaren var tidigare.

Studio S Entertainment visar återigen vart skåpet skall stå när det gäller Blu-ray-utgåvor. Basic Instinct har två timmar extramaterial och det är inte bara gammal skåpmat, utan även nyproducerade dokumentärer från 2020. Bilden är så bra som tekniken håller och den 30 år gamla filmen kan ge oss. Ljudet är i DTS 5.1 och är helt klart fullgott. Bäst är ljudet i en biljakt, då bilarna viner förbi dig i soffan.

Sammanfattningsvis så vill jag rekommendera Basic Instinct i all sin fånighet och med sagda skavanker, för hur det än förhåller sig så är detta en modern klassiker. Och med denna fin fina Blu-ray-utgåva så är den helt klart värd vartenda krona!