Hem SpelXbox One / XB1 Recension: WWE2K22

Recension: WWE2K22

av Cenny Bjurvén

WWE 2K-serien är tillbaka igen och ska man lyssna till mottagandet av detta fribrottnings-spel runt om i världen så hyllar De flesta spelet som det bästa i serien på länge. Detta stämmer absolut i sak, då WWE2K20 var fruktansvärt dåligt. Min personliga åsikt är också att det hela nu blivit bättre både visuellt och kring spelmotorn, men detta är också något som jag definitivt förväntade mig efter katastrofspelet vi fick 2020. Grafiken i WWE2K22 är flera resor bättre än innan, det kan man inte ta ifrån utvecklarna. Det är väldigt vackert att titta på när man spelar och det buggar eller hackar inte i gameplay-läget längre. De animerade sekvenserna är även de med och slåss om platsen för de finaste sekvenserna för att promota spelgrafik.

WWE2K22
Foto: 2K Games

Spelmekaniken då? Nu är den helt och hållet uppbyggd på combo-mekanik, detta betyder att för att dina attacker ska ha någon form av relevans så måste du kombinera knapptryck – exempelvis X,X,A – på Xbox-kontrollen för att få in en attack som kan orsaka någon form av skada. Jag tycker att spelet är ett jätteframsteg i jämförelse mot WWE2K20 på de flesta plan, samtidigt kan jag inte bli kvitt upplevelsen att spelet känns väldigt krystat och så gjort innan. Om jag ska vara helt ärlig så håller jag faktiskt inte med den generella spelarbasen om att det här spelet är ”fantastiskt”, jag tycker mer att känns medelmåttigt jämfört med vad det kunde ha varit. Om vi hoppar tillbaka till spelmekaniken en kort sekund, som exempel, så är det här inte ett spel för den som inte har spelat serien innan. Även om man ställer ner svårighetsgraden till lättaste nivån så är WWE2K22 onödigt svårt, vilket leder till att jag inte kan njuta av spelet. Det räcker med att man missar en enda knapptryckning så är man ”körd”. Då plockar AI:n upp på det, kontrar direkt och det blir nästan helt omöjligt att komma in i matchen igen, då man måste vänta ut ”stunned”-timern för att i sin kunna kontra deras attack.

WWE2K22
Bekanta figurer. Foto: 2K Games

En positiv aspekt i spelet är att du har runt 160, spelbara karaktärer. Alltifrån från legender som André The Giant, The Ultimate Warrior och Hulk Hogan, till de nya superstjärnorna inom sporten, såsom Austin Theory, Damian Priest och Dominik Mysterio. Alla karaktärer är mycket bättre återskapade här än i 2K20 och de ser mer realistiska ut. Rörelsemönstret och alla ”finishing moves” flyter också på bättre än något av de andra WWE-spelen på marknaden.

WWE2K22

För att summera så är WWE2K22, enligt mig, tyvärr en semi-lyckad nysatsning. Absolut finns det klara förbättringar – främst av grafiken och delvis spelmekaniken, som nu känns mer momentan och roligare än tidigare överlag. Dock så har vi fortfarande en del problem med att det kan haka upp sig och en AI som blir omöjlig att slå, om man inte lyckas ta sig ur ”stunned läget”. Samt att spel-servrarna fortfarande är obrukbara. Därför så blir jag tyvärr något besviken på spelet i sin helhet. Jag trodde någonstans att det skulle vara mer underhållande och ”enklare” att komma in i, men istället så har alla lägen gjort att det blivit en mish-mash av en massa olika av alternativ så man inte riktigt har koll på vad man ska göra eller var i spelet man ens befinner sig.

WWE2K22

2K Games skickade kod för denna recension. Utskickare av material har ingen redaktionellt inflytande på senses tester.

Så här sätter vi betyg på Senses

Missa inte detta

Lämna ett svar

[script_22]

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.