Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: UFC 3
ufc 3 recension

Recension: UFC 3

(Se vår viderecension av UFC 3 – med gameplay från spelet – ovan!)

UFC – Ultimate Fightning Championship – är MMA (Mixed Martial Arts) som har gått från nisch-sport för fullkontaktsnördar till folklig fest. Säkert bidrar det faktum att vi har en världsrankad svensk med i leken (Alexander ”The Mauler” Gustafsson), men så har denna moderna tids gladiatorspel också fått allt mer tv-tid och vi kan verkligen ifrågasätta lämpligheten att det visas på nätter på krogar där majoritet alkoholpåverkade män får gå hem frustrerade och ensamma efteråt.

ufc 3 recension

Nåväl, EAs satsning på sporten som spel har visat sig mäkta populär, om än inte så poppis som dragplåstren FIFA och NHL, så väl mer poppis i västvärlden än NBA och Madden (amerikansk fotboll), som knappt ens återfinns längre hos svenska spelhandlare. UFC 3 sopar mattan med all konkurrens i fråga om presentation. Grafik och ljud är helt enkelt enastående och känns vid första anblick som en riktig match på tv! Animationerna är hysteriskt bra och livstrogna, här finns hundratals (234 stycken!) MMA-fighters att låsa upp (inklusive Bruce Lee – som faktiskt deltagit och vunnit såna här turneringar i Asien, på sin tid) och kommentatorerna känns helt spot-on och tvättäkta amerikanska, på rätt sätt. Presentation och innehåll top notch, alltså.

ufc 3 recension

Bruce Lee är redo att dela ut pisk igen.

Tyvärr sviker EA när det gäller dokumentation och en vettig tutorial (som ska lära dig spelet). Att vilja simulera sporten är väl helt OK, men då måste man också lära spelarna dels om alla regler (långt alla som förstår och kan dem) samt hur man faktiskt lirar. UFC 3 skulle ha mått bra av ett förenklat ”arkadläge”, där två pers kan puckla på varandra i godan ro (tänk lite Street Fighter eller Tekken). Nu höjs pulsen tillfälligt, bara för att gå över till högt blodtryck när kämparna fastnar i golv-läge och man måste utföra någon slags timing-baserad ”dans”, som mest blir gissande. Spelet ska ha en tutorial-del – men denna stod som ”coming soon” när vi testade spelet vid release, och då blir det ju svårt att dra nytta av den (eller bedöma kvaliteten på densamma). EAs förkärlek för monetarisering lever och har hälsan och kan ha gjort företaget till en av världens mest kritiserade utgivare. Hela Ultimate Team känns som en pay-to-win-upplägg och mikrotransaktioner hör hemma i free-to-play, men ska – på sin höjd – vara kosmetiskt och högst frivilligt på fullprisspel.

ufc 3 recension

För fans av MMA så är UFC 3 ett absolut givet val – realistiskt, vansinnigt snyggt och innehållsrikt. Om du däremot inte är mycket kunnig inom och intresserad av MMA så finns risken att UFC 3 känns lite för nischat och överkomplicerat. Detta är inget du kan plocka upp och börja spela (som FIFA och NHL) då det kräver förståelse och teknisk kunskap. Men tar du dig över den tröskeln väntar här ett spel med mycket potential.