Hem SpelPC Recension: NHL 15 (PS4)

Recension: NHL 15 (PS4)

EA Sports är kungar på realism i sina sportspel. Inte minst tack vare de djupa fickorna som låter dem köpa alla licenser, riktiga lag- och spelarnamn vilket ofta gör att deras FIFA- och NHL-serie blir den alla talar om, även ifall det finns hälsosam konkurrens från såväl Konamis PES som 2Ks NHL.

nhl 15 pa isen

NHL 15 markerar en efterlängtad övergång från de nu ganska gamla konsolerna, till de nya. Förvisso släpps NHL 15 även till trotjänarna Xbox 360 och PS3, som ju har en enorm installationsbas, men det är på PS4 och Xbox One det blir riktigt spännande. NHL har aldrig sett så här bra ut, rört sig lika realistiskt och skapat arkad-känsla och spelglädje, som den nya Ignite-motorn nu låter oss uppleva på next-gen. Samtidigt är det också en något nedskalad version vi får i år, som bäst kommer att passa de som vill spela hemma i soffan mot kompisar eller enstaka online-matcher mot andra.

I och med övergången till nya format och ny teknik så har EA Sports i Kanada valt att stryka flera av dom lägen som var über-populära i NHL 14. EA Sports Hockey League är tyvärr borta, likaså lägena Be a Legend och Online-ligan. Kvar finns ändå Hockey Ultimate Team, där du leder ditt slumpade lag till världsherravälde via matcher, såväl online som offline. Troligtvis beror omprioriteringen på den nya hårdvaran. Även om såväl PS4 som Xbox One är mer lik klassisk PC-arkitektur, så är det ändå två helt nya format att bemästra. Och trots att NHL kommer ut varje år så tar det år att helt utveckla ett nytt koncept. Man verkar istället ha fokuserat på att förbättra grafiken, spelfysiken och hela presentationen, med snygga NBC-brandade sändningar och kommentatorer som ramar in allt. Och det är inte fy skam.

nhl 15 score

Som hockey-underhållning är NHL 15 riktigt bra. Det är relativt lätt att plocka upp och börja spela, även om du aldrig spelat ett hockey-spel förut och spelet kan hjälpa dig med såväl arkadbetonade-lägen (där målen rasar in) till att få in semi-automatiskt bytande av spelare och hjälp att sikta skotten du bränner av. Du kan även gå hard-core och uppleva svetten av ”riktig” hockey, där du på högsta nivån verkligen måste planera, välja rätt kedjor och veta hur de där vristskotten ska tas.

I PS4-versionen, som är den vi har provat, så flyter spelet på utmärkt. Texturerna är vackra och de extra musklerna och minnet låter utvecklarna satsa på mer realistiska rörelser (som likt FIFA; kopierar den verkliga spelar-förlagan) samt äkta HD-video och häftiga publikreaktioner. Ansiktsmodellerna är fortfarande lite åt vaxdocke-hållet men vi tror att redan i NHL 16, när man haft mer tid med hårdvaran, så kommer det se ännu bättre ut. Ljudet är ungefär som förr. Kommentatorerna är bra, men upprepar sig och musiken är inte så där översvallande. Men stämningen vid till exempel ett match-vinnande mål är helt suveränt återskapad.

Redaktionen älskade att utmana varandra i matcher och favoritlag som LA Kings och NY Rangers rök ofta ihop på liv och kniv. Det fina med NHL 15 är hur spelbart det känns och hur väl det flyter på. Vi tenderar att vara mer fotbollsfans kring vår samling recensenter, men nu var det plötsligt nästan lika kul med hockey igen som det var på NES-tiden eller tidiga, tidiga NHL 1994. Och däri ligger på något vis NHL 15s charm – och akilleshäl. Det är ett hockey-spel som är kul att spela, helst med kompisar i samma soffa, men även online (tekniken var dock si och så kring servrarna och våra motspelares uppkopplingar runtom i världen), så länge du inte kräver de allra mest avancerade ligorna eller spellägena från förr.

Om du kärat ned dig i alla inslag, såsom EASHL, så blir NHL 15 eventuellt en besvikelse för dig, då det saknar flera lägen från förra årets utgåva. Å andra sidan har spelet inte varit så här kul att bara spela rakt upp och ned på länge och definitivt aldrig varit så här snyggt och medryckande. Ta ned demon och känn på det. Du lär inte bli besviken. Alla dina favoritlag från Elitserien, NHL och andra hockey-ligor i världen finns ju här.

[script_23]