Hem Film & TV4K (import) Recension: Turning Red

Recension: Turning Red

Trettonåriga Meilin (Rosalie Chiang) vaknar en morgon och har då förvandlats till en gigantisk, röd panda. Hon inser snart att förvandlingen hänger ihop med varje gång som hon blir rädd eller exalterad och det ställer till vardagen en hel del. Samtidigt vill hon och bästa vännerna gå och se på en konsert med det vansinnigt populära pojkbanden 4Town. Problemet är att de saknar pengar och Meilins överbeskyddande mamma Ming (Sandra Oh) vill verkligen inte släppa iväg sin dotter på en sådan tillställning. Meilins liv har verkligen strulat till sig.

För mig har alltid animation-studion Pixar alltid varit synonymt med toppkvalitet. Filmer som Upp, Wall-E, Insidan Ut och massor av andra titlar som de släppt genom åren har imponerat mig och hur många gånger jag än ser dem så får jag samma emotionella berg-och-dal-bana. Det är svårt att hålla en sådan kvalité under många år och även om jag gillade Själen så var den inte riktigt lika perfekt som till exempel Insidan ut och Upp. Insidan ut visualiserar på ett helt sanslöst genialiskt sätt hur det är att vara ledsen och hur det kan leda till depression och hur du sedan kan ta dig ur det hela. Den filmen har hjälpt mig på många sätt. Varje gång jag ser den så anspelar den på en ny situation i mitt liv.

Turning Red (Eller Röd, som filmen fick heta i Sverige) har också tagit fasta på viss symbolik, men där Insidan Ut gör det smart och genialiskt så blir det här övertydligt och ganska klumpigt. Det är inte särskilt svårt att lista ut vad den Röda Pandan egentligen betyder vid första analys och så långt köper jag symbolen. Men när det sedan mot slutet går helt överstyr och den Röda Pandan istället symboliserar en inneboende ilska och destruktivt beteende så hänger jag inte med riktigt? Plus att det blir det ganska osmakligt när Meilin visar upp pandan för skolkamrater för att tjäna ihop pengar för att kunna gå på konserten…

Regissören Domee Shi långfilmsdebuterar i och med Turning Red och hon har även skrivit manuset. Det är ingen slump att filmen utspelar sig samma år som Shi fyllde 13 år, precis som karaktären i filmen. Det känns att det här är en story som ligger henne varmt om hjärtat och säkerligen finns det många saker som är kopplade till hennes egna upplevelser som barn. Tyvärr så håller inte manuset hela vägen och filmen lyfter aldrig riktigt. Det emotionella historieberättandet, som jag anser är synonymt med Pixar, finns inte här. Det är synd för jag tycker verkligen mycket om Domee Shis Pixar-kortfilm Bao, som handlar om en dumpling som blir levande. Den filmen har allt som jag tyvärr saknar i Turning Red i fråga om symbolik som håller hela vägen och innehåller emotionella scener.

Blu-ray utgåvan av Turning Red är välfylld med en hel del kul extramaterial. Det finns dokumentärer som går igenom i detalj hur mycket jobb det var med en enda ganska kort scen. Det är en intressant inblick i processen. Det finns även en hel del bortklippta scener och ett informativt och bra kommentarspår. Bilden är stadig med hög bitrate såsom är standard med en helt digital film i 1080p-format. Färgerna är djupa och vackra och de drömska scenerna med många detaljer som flyter runt ser extra imponerande ut. Ljudet återfinns i DTS HD 7.1 och jag känner att det är ganska front-tungt, men helt klart fullgott. Den svenska dubben presenteras i 5.1 men även det låter fint och har djup bas där det behövs. Svenska dubben är dessutom riktigt bra och de har verkligen hittat rätt, svensktalande skådespelare att gestalta rollerna.

Sammanfattningsvis så är Turning Red inte ett av Pixars bästa verk, men även deras lägsta-nivå är ganska hög så det här är en underhållande film som har en del riktigt roliga sekvenser. Men tyvärr håller det inte riktigt hela vägen.

Disney skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.