Hem SpelPC Recension: Trek to Yomi

Recension: Trek to Yomi

I Trek to Yomi får vi möta Hiroki som svär en ed att skydda sin stad och alla han älskar. Han är en ensam Samuraj mot en rejäl övermakt. Beväpnad endast med sitt svärd och kaststjärnor ger han sig av för att ta itu med sin livsfarliga uppgift, det här kommer bli en resa både fysiskt och mentalt. Allt är inte som det verkar och misslyckas Hiroki kommer det leda till katastrofala följder.

Jag älskar verkligen spel som tar ett gammalt koncept och gör något nytt av det. Då spel-mekaniken känns igen från andra spel så är looken unik. Det här är verkligen som att spela en Akira Kurosawa film från 1960-talet. Det är sanslöst snygg med den svartvita estetiken och spelskaparna har verkligen gått in för att varje sekvens ska kännas filmisk med gryn och hack i bilden. Kameran är många gånger i fixerade positioner så filmkänslan bibehålls. Kontrollerna är lätta att lära sig och Trek to Yomi har smarta tutorials som är inbäddade i storyn. Allt för att bibehålla illusionen av en episk storfilm. Storyn är intressant och spännande och det japanska ljudspåret knyter ihop säcken på ett makalöst fint sätt.

Det finns massor av strids-kombinationer att lära sig och till en början fungerar det fint med att bara trycka på knapparna lite på måfå men ju längre in i spelet du kommer desto mer måste du kunna hantera de olika kombinationerna för att ha någon som helst chans att överleva.

Det är tätt mellan check-pointsen så man behöver inte spela om alltför långa sektioner när man dör. Något mer som är ett enormt plus är att spelet hoppar över mellansekvenser som du redan sett när du återspelar en sekvens. Så det är bara rätt in i action igen!

Trek to Yomi släpptes femte maj förra året till PC och de andra konsolerna och först nu släpps spelet på Nintendo Switch och det är den versionen som jag har spelat. Då de andra konsolerna och PC är så många gånger starkare än den nu i jämförelse väldigt svaga Switchen så måste spelet bantas ner lite för att kunna fungera.

Den övergången brukar oftast fungera ganska bra ändå men i fallet med Trek to Yomi gick det inte så bra den här gången är jag rädd. Dels så är det väldigt långa laddtider; 40 sekunder upp till en minut är ganska standard. Sen är tyvärr grafiken väldigt blinkande med texturer som poppar fram och kanter som blinkar. Väldigt synd just för att Trek to Yomi är så makalöst snyggt när det fungerar.

Nintendo Switch har en inbyggd skärm som är väldigt bra men allt blir väldigt litet i den och Trek to Yomi bygger ju som sagt på fixerade kameravinklar och därmed blir spelet ibland mer eller mindre ospelbart. Det var i en situation där jag knappt såg karaktären jag spelade och ännu mindre såg var jag skulle och vad jag skulle göra. Det blir väldigt smått och den svartvita grafiken gör att allt flyter samman. Väldigt synd.

Sammanfattningsvis så är Trek to Yomi supersnyggt med cool story och härligt nytt grepp på en annars väldigt uttjatad genre. Fast jag kan inte rekommendera spelet till Nintendo Switch just för att portningen till den här konsolen inte fungerade som den ska och det går inte att avnjuta spelet i bärbart läge på ett bra sätt.

Devolver Digital skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.