Hem SpelPC Recension: The Texas Chain Saw Massacre

Recension: The Texas Chain Saw Massacre

The Texas Chain Saw Massacre utspelar sig innan händelserna i den klassiska skräckfilmen med samma namn från 1974. Familjen Slaughterr (De fick inte namnet Sawyer förrän i uppföljarna) är i full gång med att kidnappa, mörda och äta alla som är dumma nog att komma för nära. Spelet är uppbyggt på två sätt. Antingen så spelar du som en av de fem mördarna i familjen Slaughter, det vill säga Leatherface, The Cook, The Hitchhiker, Sissy eller Johnny. De två sistnämnda är inte med i filmen, men de har kopplingar till legenden. Uppdraget är att hitta och döda de offer som smitit ur källaren. Varje karaktär har sina fördelar och nackdelar och det gäller att jobba tillsammans för att kunna hitta alla fyra överlevare. Det andra sättet att spela är som offer där du börjar blödande och skadad i källaren och nu gäller det att ta sig undan från mördarna och fly från området. Spelet spelas helt och hållet online och varje omgång spelas av sju spelare, tre mördare och fyra offer. Omgången är över när alla offer antingen är dödade eller har flytt. Familjen Slaughter går inte att döda men de kan slås ned och hindras på olika sätt.

Tobe Hooper som regisserade filmen The Texas Chain Saw Massacre stod vid motorsågarna i en affär mitt under julrushen och såg för sin inre syn hur han plöjde genom köerna för att snabbare ta sig därifrån. Den lilla vrickade tanken växte sig sedan till att bli en av världens mest omtalade och bannlysta filmer. Det har gjorts ett antal uppföljare, remakes och reboots på samma tema och Leatherface är en av filmhistoriens topp tre mördare tillsammans med Michael Myers (Halloween) och Jason Vorhees (Friday The 13th). Första filmen i serien är inte på något sätt samma splatter-fest som uppföljarna, utan den är mer psykologiskt skrämmande. Jag passade faktiskt på att se om den inför den här recensionen och filmen är riktigt otäckt läskig än idag.

Spelet The Texas Chain Saw Massacre lyckas återskapa den tryckande stämningen och skräcken av att någon kan hoppa på dig vilken sekund som helst. Miljöerna är helt perfekt återskapade och det känns verkligen som att vara med i filmen för snart 50 år sedan.

Att spela som mördare eller som offer är verkligen två helt skilda spelstilar men spänningen är densamma. Att bli jagad genom korridorerna med en frustande galen Leatherface bakom sig med en motorsåg i högsta hugg är lika utmanade och adrenalin-pumpande som att jaga ett av offren genom korridorerna som densamme. Det gäller att jobba ihop för bästa resultat både som mördare och offer för ensam är inte stark. Varje karaktär har sina fördelar och nackdelar. Leatherface kan till exempel inte gå igenom smala öppningar såsom offren kan men Hitchhiker kan göra det. Så det gäller att ha is i magen och en plan för att kunna klara av uppdraget.

Kontrollerna är lätta att hantera och det är tydligt hur du använder varje karaktärs specialförmåga.

Det finns fem olika mördare att välja mellan och fem olika offer och ju fler gånger du använder dem desto bättre blir de och ju fler extra förmågor låser du upp. Det som är extra kul är att original-skådisen Edwin Neal gör rösten till Hitchhiker igen efter närmare 50 år och Kane Hodder som är mest känd som Jason Vorhees spelar Leatherface.

Varje spelomgång spelas av sju spelare och The Texas Chain Saw Massacre går endast att spela online så varje omgång börjar med att vänta in spelare (Vilket kan vara tröttsamt). Du kan välja mellan att spela enbart som mördare, offer eller ett quick-game läge där det är slumpmässigt. Jag fann att Quick-game funktionen var roligast för då blev det hela tiden omväxling. Ett enormt plus är att det går inte att ha flera versioner av samma karaktär under samma omgång. Så med andra ord är det inte som i Evil Dead: The Game där det kunde springa runt fyra stycken versioner av Ash Williams.

Det går även att skapa egna spel-sessioner och bjuda in vänner till sin lobby och med cross play aktiverat så behöver inte alla sitta på en Playstation.

Det som är synd är att det finns ingen möjlighet alls att spela offline mot botar. Det hade varit ett välkommet plus för till en början blir det enormt frustrerande att spela mot andra som är många gånger duktigare och vet exakt vart de ska ta vägen. Det leder till att man antingen blir dödad direkt eller att man irrar runt som en förvirrad mördare helt utan offer. Plus att om man som jag har ett ganska uselt nät så blir det ibland ospelbart då pingen blir för långsam och spelet avbryts.

En annan sak som till slut blir lite repetitivt är att banorna förändras inte så ju fler gånger du spelar spelet och ju duktigare du blir desto färre överraskningar ger själva miljön. Vilket gör att det hela blir till slut blir lättare och lättare att ta sig ifrån mördaren eller hitta var offren gömmer sig.

Jag testade The Texas Chain Saw Massacre Playstation 5 och det finns att spela i två lägen. Antingen högupplöst i 30fps eller med lägre upplösning i 60fps. Jag finner mig själv att alltid välja högre fps före upplösning.

Sammanfattningsvis så vill jag verkligen rekommendera The Texas Chain Saw Massacre för det här är ett av de mest intensiva spel jag har spelat på mycket länge och är du som jag ett fan av filmen så är spelet ett solklart måste även om det är 100 procent online.

Gun Interactive skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.