Hem Film & TVBlu-ray Recension: The Tax Collector (BD)
The Tax collector - cover

Recension: The Tax Collector (BD)

Regissören och manusförfattaren David Ayer har tidigare skrivit manuset till en av mina – och flera på senses-redaktionens – favoritfilmer; Training day med Denzel Washington (som vann en Oscar för anti-hjälten Alonzo). Därefter har Ayers genialitet tyvärr lyst med sin frånvaro, tycker jag. Särskilt efter den bedrövliga Suicide Squad, som han både skrev och regisserade.

Med The Tax Collector är han tillbaka, med en ny film där han både står för regi och manus. Filmen skall utspela sig i samma värld som Training Day och även vissa karaktärer dyker upp i båda filmerna.

David (Bobby Soto) och Creeper (Shia LaBeouf) är såkallade Tax Collectors som åker runt på uppdrag av den lokala gangsterbossen för att hämta pengar hos de andra gängen i Los Angeles. Det är ett allt annat än säkert jobb och David vet att han har sin rygg skyddad tack vare Creeper. En dag så dyker det upp en ny, stor gangsterboss på arenan och allt ställs på sin spets. David inser att han och hans familj är i stor fara.

David Ayer gillar att ha antihjältar som huvudpersoner i sina filmer och denna gång är inget undantag. David och Creeper är allt annat än schyssta killar. Vi får följa David under en vanlig dag och se hur normal och trevlig han är hemma och vilken iskall hårding han är i sitt jobb. Han har i samma andetag ett hjärta av guld och det är svårt att veta vad vi ska tycka egentligen? Ska vi heja på honom eller hånle över att det går åt helvete för honom?

The Tax Collector är våldsam och blodig. Det är snygga, praktiska effekter blandat med dator-animerade och actionscenerna är välgjorda och innovativt filmade. Shia Labeouf – som numera har allt annat än den spikraka karriär som han hade i början på 2000-talet – är helt mästerlig som den fullkomligt vansinnige Creeper. Tyvärr så slarvas hans karaktär bort i slutet av filmen och vi får aldrig se honom göra allt det som lockas med i början av filmen. Labeouf har, som vanligt, gått all in med sin karaktär och skaffade sig till och med en gigantisk tatuering över hela bröstet (som syns pyttelite i en enda kort sekvens).

Blu-ray-utgåvan är helt okey; bilden är skarp och fin. Hela filmen har en ganska dämpad look, med skarpa kontraster som kommer fram snyggt. Ljudet i DTS-HD är rent och tydligt, med fint tryck i botten när det börjar skjutas. Extramaterialet består tyvärr bara av fyra (ovidkommande) bortklippta scener, som jag förstår varför de försvann.

Sammanfattningsvis så var The Tax Collector en ganska långtråkig upplevelse, även om filmen är ganska kort. Slutet känns snöpligt och avstympat och, som sagt: den mest intressanta karaktären i filmen tappas bort helt. Så betyget blir därefter, tyvärr.