Hem Film & TVBlu-ray Recension: The Northman

Recension: The Northman

Den unge vikingaprinsen Amleth (Alexander Skarsgård) blir vittne till mordet på sin far Aurvandil (Ethan Hawke) och hur hans mor Gudrún (Nicole Kidman) blir tvingad till slaveri. Många år senare kommer han tillbaka med ett enda mål i sikte: att hämnas. Han möter den vackra och begåvade träl-flickan Olga (Anya Taylor Joy) och han inser att det faktiskt finns annat i världen än hämnd på sin farbror Fjölnir (Claes Bang). Men snart visar det sig att allt inte riktigt är som han har trott.

Regissören Robert Eggers är känd för sin visuella stil och annorlunda grepp då han berättar en historia. Hans förra film, den väldigt annorlunda thrillern The Lighthouse, är verkligen ett tydligt exempel på Eggers styrkor och svagheter. För hur coola grepp det än är visuellt så måste storyn hålla och det tycker jag inte att den gjorde i The Lighthouse.

The Northman har exakt samma problem som The Lighthouse i den aspekten att det visuella hela tiden går först och därmed måste logiken stryka på foten. Det finns många sekvenser som är sanslöst snygga, men ack så dumma – som till exempel då Amleth går bärsärkagång genom en by så är det extremt tydligt att hur scenen är uppbyggd visuellt är viktigare än att berätta en engagerande story. The Northman består till huvudsak av fyra saker; lera, ångest, blod och mer lera till den grad att det till slut blir skrattretande då allt är så kolmörkt hela tiden.

Det är för övrigt inte bara stämningen som är mörk, utan det är även hur filmen är fotad. Till och med scenerna som utspelar sig på dagen har ett mörker över sig. Nattscenerna är mer eller mindre svartvita vilket ännu mer understryker den konstanta ångest som skall porträtteras. The Northman berättar en uråldrig story om kunglig hämnd, som har tolkats av alla från William Shakespeare till Disney och det är inte mycket nytt under solen (eller månen) så speltiden på nära två och en halv timme är alldeles för lång. Det blir väldigt mycket av samma sak och det oundvikliga slutet masar sig närmare utan större överraskningar.

Fast det finns givetvis ljuspunkter också, även om de är få och långt emellan. Framför allt så är jag imponerad över Alexander Skarsgård, som bär hela filmen på sin axlar. Hans fysiska förvandling och hur han tar sig an karaktären är imponerande att se. Det jag däremot inte får ihop riktigt är hans ålder kontra karaktären han spelar. För om karaktären är samma ålder som Alexander (som fyller 46 i år) så är han i så fall borta från gården i över trettio år medan ingen annan person verkar ha åldrats på den tiden över huvudtaget (troligtvis ska Amleth föreställa mycket yngre).

Jag är väldigt intresserad av vikingatiden och jobbar just nu med en egen vikingafilm ihop med min kollega Faravid Svalfors af Ugglas. Det han blev glatt överraskad över – och likaså jag – var att vikingaleken Knattleikir är med i filmen. Det är bollen som kallas för knatten (lillen) och leken var väldigt brutal i verkligheten, men inte riktigt så brutal som den är i filmen. Vad jag vet så har det här aldrig visats förut på film. Däremot flera av riterna som utspelar sig i filmen är ren fiktion, för det finns inga kända, historiska bevis för att sådant pågick i verkligheten, oss veterligen.

UHD-utgåvan har felfri bild i 2160p med hög bitrate (144 Mbit/s) samt HDR. Svärtan är felfri och helt utan artefakter. Det är väldigt återhållsamt med färg men det är för att filmen är filmad på ett sådant sätt. Ljudet i Dolby Atmos levererar djup bas och kristallklar skärpa i dialogen. Extramaterialet är väl tilltaget och informativt. Dokumentärerna är ganska korta, men de går ändå in på djupet.

Sammanfattningsvis så är The Northman visuellt imponerande, men tyvärr så håller inte den kända storyn intresset rakt genom filmen. Det hela blir för utdraget och till slut irriterande mörkt. Den fina UHD-utgåvan väger upp mörkret lite, men inte tillräckligt för att riktigt räcka till en rekommendation.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.