Hem Film & TVBlu-ray Recension: The Machine

Recension: The Machine

I filmen The Machine så spelar stå-upp komikern Bert Kreischer en påhittad version av sig själv. Han och hans pappa Albert (Mark Hamill) dras in i en härva med ryska maffian efter en händelse som skedde för 20 år sedan. Nu måste de hitta en dyrbar klocka innan det är för sent, vilket är allt annat än lätt då Bert inte var nykter många sekunder när klockan blev stulen.

De flesta stå-upp komiker har en gimmick som gör att de sticker ut från andra komiker. Ron White dricker Whiskey, Jimmy Carr har sitt säregna skratt och Bert Kreischers gimmick är att han alltid sliter av sig skjortan och visar upp sin allt annat än vältrimmade bringa. Jag har ärligt talat aldrig orkat eller velat se en av alla oändligt många Netflix specialare eller hans TV-serie The Cabin with Bert Kreischer. Men när jag lyssnade på en podcast med Mark Hamill där han berättade om att han var med i filmen The Machine, blev jag ändå nyfiken på att se filmen, enbart för Hamills skull.

The Machine är baserad på en händelse som tydligen har hänt Bert Kreischer i verkligheten när han var i Ryssland som utbytesstudent. Han undvek till en början att berätta historien under sin ståupp eftersom han inte framstår i så bra dager. Händelsen i verkligheten var att Kreischer tillsammans med ett gäng ryska brottslingar rånade passagerarna på ett tåg under en riktigt blöt festnatt. Han rånade då även sina egna klasskamrater. När historien väl kom ut blev det en enorm succé och blev grunden till Kreischers framtida framgång.

The Machine berättar ett “tänk-om” scenario där ryssarna som han rånade visar sig vara helt fel personer att jäklas med. De är ute efter hämnd och vill få tillbaka något som Kreischer stal av misstag. Det är alltid vanskligt när någon spelar sig själv för det brukar ofta gå antingen åt att personen blir en fullblodsidiot-version eller en alldeles-för-god-och-duktig version. Kreischer går mest åt det första hållet och blir därmed ganska ansträngande till en början, men filmen har ändå sina ljusa stunder och framför allt är det mästerlige Mark Hamill som räddar filmen från att bli olidlig. Actionscenerna är roliga och välgjorda och i mitt fall fungerar filmen ändå bättre då jag inte har sett Kreischer som ståuppare och vanliga människa utan jag ser honom bara som en karaktär i filmen och då fungerar det rätt bra.

Blu-ray utgåvan uppvisar fin bild i 1080p med bra kontrast och färgåtergivning. Ljudet presenteras endast i 5.1 DTS men är ändå helt fullgott. Ljudet trycker till ordentligt där det behövs och är ganska framtungt då filmen har mycket dialog. En hel del kul extramaterial finns med på skivan med bortklippta scener, bloopers och en bakom-kulisserna-dokumentär. Det samma som gäller för filmen är att om man inte gillar Kreischers ståupp så kommer delar av extramaterialet inte att falla dig i smaken.

Sammanfattningsvis så tycker jag att filmen är underhållande och rolig. Om du älskar Kreischers ståupp-komik kommer filmen att vara ännu bättre. Men om du absolut inte gillar Kreischer så kommer filmen att bli fullkomligt olidlig för dig.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.