Hem SpelPC Recension: Tekken 8
Tekken 8 recension Silver

Recension: Tekken 8

av Christian Magdu

Jag minns det som igår. 1994 stod jag i en datorbutik och en ny spelkonsol hade just gjort entré – Sony Playstation. En magisk liten låda, som drevs på CD-skivor och hade – för den tiden – otrolig grafik. Ett av mina favoritspel runt lansering blev fightingspelet dåvarande Namcos Tekken; ett tillgängligt och samtidigt exakt arkad-fightingspel som vi spenderade många sömnlösa nätter med. Spola fram till 1998 och jag går på Teaterskolan i Göteborg. En av mina kompisar i parallellklassen, som gick musikal, spelar Playstation på sitt rum och vi kör en hel del Tekken 3. David, som vännen hette, hade i det närmaste doktorerat i spelet och kunde gå helt obesegrad genom alla turneringar med Paul.

Sedan dess har Tekken fortsatt dyka upp då och då i nya iterationer. Senast var för nästan sex år sen i Tekken 7, som vi älskade. Nu är Tekken 8 här – hela 30 år efter det ursprungliga spelet och förutom att vi börjar känna oss gamla så pressar även frågan, finns det något nytt att tillföra denna eviga Iron Fist-turnering? Svaret visar sig bli både ja och nej.

Ur story-läget Dark Awakens. Foto: Bandai Namco

Spelet introducerar en ny berättelse som fokuserar på den oändliga fejden inom Mishima-familjen och erbjuder en dramatisk fortsättning på den pågående konflikten mellan Kazuya Mishima och hans son Jin Kazama, som båda har ”djävuls-genen” i sig. Du kan antingen följa ett storyläge, som i princip är snygga mellansekvenser med berättande emellan fighter, köra Character Stories där varje figur får en liten inramning kring fem fighter eller Arcade Quest, som blir som ett slags fighting-RPG.

Reina är en ny karaktär som visar sig viktig för storyn. Foto: Bandai Namco

Tekken 8 är skapat i Unreal Engine 5 och slår sig alltså rakt in på alla current-gen konsoler och PC. Det är snyggt grafiskt och det levererar detaljerade karaktärer och miljöer, samtidigt som det kanske inte är UE5-tapa-hakan á la Forspoken. Musiken kompletterar de actionfyllda matcherna och den visuella presentationen är av genomgående hög kvalitet. Vi kunde bara se med avundsjuka på arkadmaskinerna och drömma om sån här grafik i våra hemkonsoler på 90-talet. Nu är vår generation spelmaskiner i hemmen ljusår före dem.

Kontrollerna kan förenklas för ökad tillgänglighet. Foto: Bandai Namco

Det mesta känns igen från tidigare Tekken-spel, här finns 32 klassiska och nya figurer att välja på, varav Reina, Victor och Azucena är värda att nämnas. Spelets nya ”Heat system” är den största nyheten som tillåter spelare att närsomhelst under en runda aktivera en kraftfull ”surge”, som antingen kan använda till en enda extra stark attack, eller flera mindre i kedja. Detta ger strategiska möjligheter och uppmuntrar till aggressivt spelande, vilket också kan vända en till synes förlorad fight. Multiplayerläget är stabilt och erbjuder en av de bästa online-upplevelserna i genren. Även om Tekken 8 är tillgängligt och inbjudande för nya spelare med sitt ”Special style”-läge (förenklade knappar), behåller det samtidigt en hög precision och skicklighetsnivå för mer erfarna spelare. Det finns en balans mellan tillgänglighet och djup som gör att spelet kan tilltala en bred publik. Här finns också in-game-currency du enkelt tjänar ihop och kan köpa rolig utrustning till dina fighters, alltifrån dräkter till galna hattar.

Kuma har en kul Heat-move. Foto: Bandai Namco

De nya spellägena är dock lite av en blandad kompott. Storyläget, The Dark Awakens, lär passa de flesta singelspelare bäst. Här får vi en cirka tre timmar lång berättelse med många mellansekvenser som alla leder fram till en fight, först som Jin och sen även som andra figurer. Det liknar Street Fighter 6s koncept som vi såg lite tidigare i år. Character Stories är en slags halvkompromiss, där varje figur måste ta sig igenom fem matcher i en ring och får sen en ”slutsekvens” som ska tala om något för oss om karaktärens drivkraft. Det blir fort rätt tradigt och ärligt talat inte värt att nöta igenom. Arcade Quest sätter dig i rollen av en arkadspelare (som du får skapa själv, i bästa Mii-anda), som bit för bit får upptäcka Tekken-universumet och slipa dina skills. Rätt kul idé faktiskt. Här finns också mini-spel som Tekken Ball, som vi ju först såg i just Tekken 3, som är slags beach ball med extra ont (och med lite oberäknelig fysik).

Mexikanen King ger britten stryk. Foto: Bandai Namco

Det är svårt att hitta fel på Tekken 8, om du vet vad du ger dig in på. Det är tighta kontroller, snygg presentation och en massa innehåll för den hugade fighting-älskaren av spelserien och genren. Samtidigt hoppades vi kanske på lite mer nytänk, kanske något läge där man mer fritt får uppleva Tekken-världen? Allt det du alltid älskat med Tekken finns här och fans av spelserien måste ju såklart inhandla denna del också, pronto. Casual gamers kommer säkert också finna en hel del kul innehåll, även om arkadfighting-genren kräver sitt tålamod och tränande för att man ska kunna bli riktigt bra.

Bandai Namco skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.