Hem SpelPC Recension: Street Fighter 6

Recension: Street Fighter 6

Street Fighter 6 finns i tre stycken ”modes”, dels den klassiska möta en motståndare på olika fantasifulla banor, här finns alla klassiska karaktärer från Street Fighter universumet och egentligen inte så mycket nytt. Du kan slåss mot en bot eller tillsammans med någon i soffan. Sen har vi online läget där du kan möta motståndare över hela världen och sen det tredje och nyaste inslaget i Street Fighter 6 är att det finns ett riktigt story mode där du skapar din avatar och tränar för att kunna möta de bästa. Resan dit är lång och staden är full av utmaningar och fiender. Möt olika mästare och lär dig deras förmågor för att bli en bättre fighter.

Första Street fighter spelet släpptes redan 1987 och sedan dess har det kommit ett antal uppföljare och spin off spel. Så nu i år 36 år efter att första spelet hade premiär så har vi kommit fram till Street Fighter 6 och denna gång tas verkligen striden ut till gatan. För ett av spelets tre modes så kan du skapa din avatar och ge dig ut i ett område i en storstad och alla du möter kan du utmana på en duell. Du kan handla nya kläder, uppdatera din avatar och även utföra olika sidouppdrag.

Grafiken är snygg och detaljrik och röst-skådespeleri och ljud-design är påkostade och välljudande.

Sandbox delen i Street Fighter 6 är helt klart den biten som jag tyckte var roligast men tyvärr så blir det lite ofrivillig humor när du kan utmana den gamla tanten, korvgubben och till och med poliser på brutala strider. Storyn är enkel du ska helt enkelt bli bäst och då gäller det att lära sig från olika mästare för att kunna bemästra alla olika stridställningar och tekniker.

Att skapa sin avatar tar sin lilla tid för du kan verkligen gå in i minsta detalj och det finns inga begränsningar på vad du kan och inte kan göra med din karaktär. Det som är lite extra kul är att beroende på hur lång du gör din karaktär så får du fördelar och nackdelar i striden.

Förutom sandbox delen av spelet så känns det mesta igen, karaktärerna från Street Fighter spelens snart fyra decennium långa historia finns tillgängliga att både möta och spela med. Det finns enkla och smarta träningsuppdrag men hur jag än vänder och vrider på det hela så hade jag behövt fler fingrar för att kunna genomföra en del av kombinationerna på rätt sätt. Det leder tyvärr snabbt till en hel del frustration.

Sammanfattningsvis så är Street Fighter 6 helt klart ett av de bästa Street Fighter spelen jag har spelat. Jag har i och för sig aldrig varit ett super-fan och därmed så uppskattar jag verkligen Sandbox delen som gör något nytt i genren. Så Street Fighter 6 är väl värd en rekommendation!

Capcom skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.