Hem SpelPC Förhandstitt: Submerged – Hidden Depths (konsol)

Förhandstitt: Submerged – Hidden Depths (konsol)

av Henric Brandt

Submerged: Hidden Depths släpps inom kort till konsol, men spelet har funnits till PC sedan en tid tillbaka. Vi har fått testa den första timmen och här kommer lite tankar om detta, post-apokalyptiska indie-spel.

Vår avatar och hennes bror lever i en värld som är helt nedsänkt i vatten. De gamla, förfallna husen sticker upp som öar ur och vi använder vår gamla båt för att ta oss mellan de olika platserna. Till vår hjälp har vi en kikare som vi identifierar området vi ska åka till, så att det syns på kartan. Vårt uppdrag är att återföra energiklot till en utomjordisk varelse, som tagit över den vattenfyllda världen.

Submerged: Hidden Depths är super-vackert att se på; grafiken är ren och avskalad, men ändå skapad med en otrolig detaljrikedom. Det är så lätt att göra efter-katastrofen-spel och filmer i endast gråtoner, men här finns massor av färger och former att uppleva.

Världen befolkas av olika spännande djur, som du katalogiserar varefter du hittar dem och överallt finns det mänskliga varelser, som består av vegetation och rör sig endast när du kommer nära dem. ”Växt”-djuren och människorna ser ut att vara inspirerade av (eller snarare tagna rakt av) från filmen Annihilation. Något mer som också känns igen är när du återför ett klot så förvandlas de svarta tentaklerna till grönska, vilket påminner starkt om Xbox Game Pass-aktuella spelet The Gunk.

Du kan inte dö i spelet, du kan inte ens ramla ned från höga höjder. Hoppa kan du endast göra om det finns ett avgrund som du kan hoppa över och du missar aldrig. Du kan klättra och svinga dig mellan olika plattformar, men detta är bättre gjort i både Tomb Raider och Uncharted. När det inte finns ett hot att dö eller skada sig så saknas samtidigt känslan av fara och utmaning.

Så min sammanfattning av första timmen är att Submerged: Hidden Depths är att det är vackert och snyggt, men lånar hejvilt från andra filmer och spel. Valet att spelet endast ska vara utforskning och att det inte finns ett hot att dö eller skada sig kommer att leda till en viss tristess i förlängning, är jag tyvärr rädd för. Men, samtidigt är detta endast den första timmen och vem vet? Allt kanske tar en helt annan riktning efter ett tag (looking at you Portal). Så min nyfikenhet kvarstår, men skulle jag sätt betyg nu så hade det precis nått upp till godkänt; just för att det ändå är spännande att undersöka världen.

Fotnot: Submerged släpps till Xbox, Xbox Series X/S, PS4 och PS5 den 10 mars och vi återkommer med recension. Finns ute nu på PC.

Missa inte detta

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.