Hem Film & TVBlu-ray Recension: Spies in Disguise (BD)
Spies in Disguise - Bluray omslag Silver

Recension: Spies in Disguise (BD)

Agentfilmer har alltid varit populära och med en ny James Bond-film på väg (12 November, om allt går som det ska) och två nya Mission Impossible-filmer på ingång har populariteten inte direkt sjunkit. Dagens betraktelse Spies in Disguise är en lite annorlunda agentfilm.

Super agenten Lance Sterling (Will Smith) har precis avslutat ännu ett lyckat uppdrag, tror han. För tillbaka på basen så inser han att han har blivit ditsatt för ett brott han inte begått. Hans enda möjlighet till räddning är den unge men genialiske Walter (Tom Holland), som uppfunnit ett helt nytt sätt att förklä sig. Tillsammans måste de bekämpa den onde Killian (Ben Mendelsohn) och hitta ett botmedel för Lance nya form – som är en duva.

Blue Skye Studios har bland annat gjort Ice Age-filmerna och Spies in Disguise är deras senaste (och kanske sista nu då Disney numera äger dem också i och med uppköpet av Fox) animerade film. Ice Age-filmerna led lite av att animationen inte riktigt var lika slipad som de filmer som kom från Disney, men berättelserna var ofta väldigt välskrivna och bra. I Spies in Disguise så har de verkligen inte sparat på krutet och animationerna ser helt fantastiska ut och det är riktigt fartfyllda actionscener. Det som de däremot inte riktigt är lika duktiga på är just att få fram det emotionella, som Disney lyckas med i till exempel Frost II.

Will Smith har varit en superstjärna i ett par decennium vid det här laget och även om hans senaste verk på vita duken Gemini Man och Bad Boys for Life inte är perfekta rakt igenom så är Will Smith ändå en starkt lysande stjärna. Hans röst lämpar sig perfekt till den dryge och självsäkre Lance. En annan stjärna som är på uppgång är den unge Tom Holland, som lyckades med underverket att bli den bästa live-action Spider-man någonsin (senast med Spider-man Far From Home). Hans charm och karisma är perfekt till karaktären Walter på alla sätt. Smiths och Hollands samspel är cineastiskt guld och filmen vilar tungt på deras axlar.

I det stora hela känns premissen ganska fräsch, men när man börjar skrapa lite i fernissan så inser man att det här är samma film vi har sett om och om igen förut. Det är två personer som inte går ihop från början, som sedan finner något gemensamt. Fast när duvorna kör bil och saker exploderar så glömmer man av den lilla detaljen och bara njuter av upplevelsen.

Det finns tyvärr ingen UHD-utgåva på Spies in Disguise utgiven i Sverige, så man får hålla till godo med Blu-ray-versionen. Bilden är skarp och klar, med djup svärta och fina färger. Här pushar man verkligen gränsen för vad Blu-ray kan erbjuda i Full HD. Ljudet i DTS-HD är det lite sämre ställt med däremot. Det är en väldigt mycket mer lågmäld ljudbild än vad jag är van med, på den här typen av film och det hela känns väldigt framtungt. Det är inte så mycket surround-effekter som jag hade velat uppleva i actionscenerna. Extramaterialet är informativt och kul och, precis som på Birds of Prey, finns dmöjligheten att se om filmen med bakom-kulisserna klipp och intervjuer för varje sekvens.

Sammanfattningsvis så är Spies in Disguise en fartfylld och kul film, som passar bäst för den lite vuxnare publiken. Det finns nämligen en hel del våld och personer som faller av pinn som kan skrämma de yngre. Jag uppskattar när det finns en vuxnare underton och rekommenderar därmed Spies in Disguise varmt.

Engelsk trailer.
Svensk trailer.