Hem Film & TVBlu-ray Recension: Spider-man – Far From Home (BD)

Recension: Spider-man – Far From Home (BD)

Krisen är över! Disney och Sony har löst vårdnadstvisten om Spider-man och vi kan se fram emot åtminstone två filmer till med vår hjälte i MCU. Så det var med ett lättat hjärta som jag öppnade paketet med Spider-man: Far From Home och fann – en Blu-ray-utgåva?!

Nu kanske jag låter väldigt snobbig här, men Full HD-bild och ljud på teknik från 2006 (som ju Blu-Ray är) känns föråldrat när den gäller den här typen av film. Det är så otroligt mycket jobb och kunskap som lagts ner för att leverera en perfekt, högupplöst bild och tillhörande, okomprimerat ljud så en Blu-Rays begränsade resurser gör helt helt enkelt inte produkten rättvisa.

Smått besviken så sätter jag igång Spider-Man: Far From Home, som jag gav full pott på bio (där skriver jag också mer om filmen, här blir det fokus på tekniken och utgåvan). Som jag befarade så blir inte upplevelsen den full pott på hemmabio, som jag hade hoppats på. Istället så retade jag mig på den uppmjukade bilden och framförallt att att färgerna inte var där de skulle varit med HDR. Det här är en otroligt visuell film med tusentals effekter och varje detalj är mejslad till perfektion, så det är synd att inte kunna uppleva det på rätt sätt. Sen gav ljudet i DTS-HD inte riktigt i samma djup och känsla som jag är van med i Dolby Atmos. Här var skillnaden ännu tydligare och det var även ett ganska lågt mixat ljudspår överlag, som jag var tvungen att höja på förstärkaren.

Nu när jag nu såg om Spider-man: Far From Home för tredje gången så såg jag nya detaljer i filmen. Det finns en sekvens då Peter Parker pratar med Mysterio på ett hustak och det i sig är en fin scen men hur den är filmad så finns det en rejäl ledtråd till Mysterios verkliga jag. Sanslöst bra berättande och det här är verkligen en film som håller för många tittar.

När filmen är över så går den rakt in i extramaterialet och där bjuds vi först på en kortfilm som kallas Peters To Do List, där vi får följa med på förberedelserna inför resan. Sen rullar det på med; bloopers och flera riktigt bra bakom-kulisserna-dokumentärer. Disney – ni har något att lära er av Sony här, de vet i alla fall hur man gör bra bakom material.

Sammanfattningsvis så var det en besvikelse att inte kunna bedöma den här filmen i rätt format, det vill säga UHD 4K och Dolby Atmos. Eftersom ni läsare efterfrågar att vi inte bara recenserar filmen, utan även det tekniska och upplevelsen så sjunker tyvärr betyget från ett ett måste till en stark rekommendation. Och det är synd, för det här ÄR den bästa Spider-man filmen någonsin.