Hem SpelPC Recension: Source of Madness
Source of Madness recension

Recension: Source of Madness

Source of Madness är ett sidoscrollande plattformsspel som utspelar sig i The Loam Lands. Grafik, musik och helheten som sådan är djupt inspirerat av skräckförfattaren H.P. Lovecrafts verk. Vi spelar som en ny adept och ger oss ut på en mardrömslikt äventyr. Vårt uppdrag är att finna hemligheterna som döljer sig runtomkring oss och finna svaret på vad Tower of Madness innehåller.

Source of Madness har verkligen en annorlunda look. Spelet ser ut och känns som om det är tvådimensionella bilder från en bok som fått liv. Spelmekaniken är dock av mer klassiskt plattforms-stuk. Du rör din avatar från vänster till höger och det gäller att hoppa vid rätt tidpunkt.

Under spelets gång hittar du olika föremål med olika krafter som du behöver använda i rätt tid och mot rätt sorts motståndare. Problemet är att jag till en början inte har en aning om vad som är rätt och vad som är fel och jag blir därför ofta dödad på irriterande sätt. Fienden hopar sig verkligen över min avatar och till slut så ser jag honom inte alls, vilket är mycket irriterande. Strategi är inget som tycks fungera, utan det är bara knapptryckningar i panik tills det att fienden eller min avatar är död. Oftast är det den senare, vilket blir till slut extremt frustrerande.

Ett annat problem är att det verkligen inte är lätt att veta vart jag ska – i flera bemärkelser. Dels är det inte solklart vart jag ska gå för att komma vidare i själva spelet, men vad värre är så är grafiken utformad på ett sådant sätt så det ibland är näst intill omöjligt att veta om exempelvis trappan jag ser faktiskt går att använda eller om den bara är en del av själva bakgrunden.

Sammanfattningsvis är Source of Madness ett väldigt snyggt spel, med en annorlunda och unik look. Ljuddesignen är intressant och musiken är ger en bra stämning. Problemet är att spelmekaniken för mig lämnar en hel del att önska, fienderna är dummare än sten och grafiken lurar en in på villovägar. Så betyget blir därefter.

Thunderful Games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.