Hem SpelPC Recension: The Serpent Rogue

Recension: The Serpent Rogue

Vår avatar kallas för The Warden och är en alkemist. Vi letar ingredienser och brygger olika magiska drycker som skall hjälpa oss på vår resa in i det okända. Den onda makterna har slagit sig ned i Mount Morbus och nu är det upp till oss att rädda vår värld.

The Serpent Rogue är faktiskt det första spelet som jag recenserar som enbart släpps till Next Gen versionerna av Playstation och Xbox (samt Switch då, som ännu inte fått någon next gen-uppgradering) så det kommer att komma intryck från Xbox Series S-versionen här också, inom kort.

The Serpent Rogue bygger som sagt på att du ska hitta massor av ingredienser så att du kan skapa drycker som du kan ha med dig på ditt äventyr. Men redan innan första uppdraget så kände jag mig uttråkad av att springa runt och jaga maskar och blomblad. Det är för lite information i spelet om hur mycket jag behöver, VAD jag behöver och VARFÖR. Jag har ju inte ens kommit ut och sett världen än innan jag ska springa runt som en galning och jaga ingredienser. Du får inte ens gå ut på uppdrag utan att du har med dig rätt antal grejer. Vilket är vansinnigt irriterande för jag vill ju se vad hotet är för att jag ska kunna skydda mig från det. Extremt moment 22.

Grafiken är snygg och ren, med bra animationer. The Serpent Rogue flyter bra på Nintendo Switch i både bärbart och dockat läge. Problemet är bara att texter och det som du ska finna är extremt smått och därmed väldigt svårt att se på den inbyggda skärmen. Jag började spela spelet i bärbart läge, men var tvungen att avbryta och köra det på TV:n istället.

Efter mycket om och men och att jag spelat om spelet ett par gånger för att vara helt säker på att jag inte hade missat något innan jag kom fram till byn, så lyckades jag samla ihop tillräckligt med prylar för att äntligen få komma in i spelet.

Varje gång som du kommer ut så är kartan densamma, men fiender och allt annat är slumpmässigt flyttat. När jag väl kom ut i själva spelet så var det verkligen underhållande och avancerat! The Warden kan förändra sin kropp till olika djur för att kunna klara av uppdraget. Alla ens handlingar påverkar slutet och det är en fin balansgång att gå mellan att vara hjälten eller bli skurken.

Sammanfattningsvis så är det synd att The Serpent Rogue är så fruktansvärt frustrerande till en början – och ärligt talat ganska långtråkigt – men att när du väl får möta världen utanför byn så öppnas det upp och blir väldigt intressant. Det är också svårspelat på Switch i bärbart läge på grund av detaljerna, så jag får sammantaget stanna vid betyget bra – det räcker inte upp till en rekommendation.

Team 17 skickade recensionskod av detta spel. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.